Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



zaterdag 16 juli 2011

KUNST VAN DE WEEK (29) - Jeroen Henneman

DE KLEINSTE EXPO VAN NEDERLAND


Kafka Monument

Jeroen Henneman is een veelzijdig beeldend kunstenaar die als schilder, tekenaar, graficus en objectmaker maar ook als theater- en televisiemaker in binnen- en buitenland bekendheid geniet. Na zijn opleiding aan het Mendelcollege vervolgt hij zijn studie aan het Instituut voor Kunsnijverheid in Amsterdam. Na 1961 volgt een periode van reizen. Hij woont afwisselend in België, Frankrijk, de VS, Zwitserland en Amsterdam.

De objecten van Henneman bevragen de wereld van de dingen-om-ons-heen op een filosofische manier. Dat dit niet zonder lachen hoeft kenmerkt de kunstenaar, en pleit ook voor hem. Het object als filosofisch onderwerp in de kunst heeft een rijke traditie. De Dadaïsten maakten al films over dansende bolhoeden; Magritte (die Henneman heeft ontmoet) en Dali bedienden zich van ontkende pijpen en smeltende horloges.

Henneman voelt zich aangetrokken tot het eigenzinnige ding, het eenzaam brandende peertje dat op de schilderladder is achtergelaten, de wandelende tak op wieltjes, het potlood dat signeert. De tragiek van de mens verbeeldt Henneman in de humoristische, schijnbaar platte dramatiek van het object.

Door middel van isolatie van objecten of het *ingelijst*' laten zien van plaatsen uit de dagelijkse ervaringswereld toont Henneman de absurditeit of melancholie van eenvoudige gebeurtenissen. Louise's wedding ring (1971) is hiervan een goed voorbeeld. Een fonteintje, geplaatst in een kast, met een handdoekje, stukje zeep, zwanenhals - hier is nog goed zichtbaar, waar iemand net zijn handen heeft staan wassen. Op het koele porselein van de wasbak ligt een gouden ring. In de ring is gegraveerd For louise. Nu komen de vragen: heeft de vrouw haar man verlaten? Heeft zij per ongeluk haar ring laten liggen? Welk verhaal schuilt er achter deze bedrieglijk eenvoudige samenvoeging van objecten?

Het stilzetten van de tijd is een ander thema dat bij Henneman op warme belangstelling kan rekenen. Foto's, kasten, losse objecten hebben als thema vallende asbakken, vallende koffiepotten, knippende scharen. De peuken van de sigaretten blijven gefixeerd in de lucht hangen, de koffiepot valt filmframe voor filmframe, in fases dus, als in een stripverhaal, beeldje voor beeldje, tegen de tafelrand.

Al vroeg in zijn carrière heeft Henneman de keuze moeten maken tussen zijn literaire aspiraties en zijn ambities op het gebied van de beeldende kunst. Dat laatste heeft de doorslag gegeven: niet in het minst omdat hij groot succes had met de tentoonstelling van zijn objecten.

De staande tekeningen en portretten in hout zijn van later datum, maar zeker niet minder interessant of minder populair. In vetzwarte lijnen zet Henneman een tekening op, die 10 cm smal kan zijn en 3 meter hoog, alles in houten balkjes. In de laatste twintig jaar zijn de stad, architectuur en licht kenmerkend voor zijn teken-, schilder- en grafisch werk. Veel bekendheid kregen zijn monumentale lineaire beelden, zoals *‘De Kus* (1982, 22 meter hoog) voor het KBB-concern in Amsterdam-Zuidoost en het 9 meter hoge ‘Wiel' (1996) bovenop het belastingkantoor in Amsterdam-Sloterdijk. Hij noemt zijn lineaire beelden ‘staande tekeningen' waarin met een luchtig lijnenspel de illusie van volume wordt verkregen. Het portret van koningin Beatrix 'bijvoorbeeld is ook zo'n *staande tekening*, eerst uit hout gefiguurzaagd en daarna in brons gegoten.

Bron: Kunstbus

Kunstkaarten van Jeroen Henneman te koop via de Art Gallery van Muset Postersquare