Marten Jongema (Geboren 1951- 7 april 2011 overleden, Amsterdam) is een Nederlands grafisch vormgever die veel theateraffiches ontworpen heeft.
Marten Jongema kwam in maart 2004 als conservator grafische vormgeving in dienst van het Stedelijk Museum. Als grafisch vormgever met een kunsthistorische achtergrond was hij de ideale kandidaat om in het Stedelijk Museum het expositiebeleid op het gebied van het grafisch ontwerp een extra impuls te geven. Hij deed dat met veel schwung en met een geheel eigen inbreng. Zo gaf hij in het Stedelijk Museum CS meteen aandacht aan het werk van een jonge generatie grafische vormgevers in de tentoonstelling Mark (2004). En was hij het die – met zijn scherpe ontwerpersoog - de jonge vormgevers het Stedelijk binnenhaalde om de tentoonstellingsaffiches te ontwerpen, wat vooral een opvallend en eigentijds beeld opleverde tijdens de SMCS periode van het Stedelijk.
Van het begin af aan maakte Marten zich sterk voor de ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe media. Zo organiseerde hij de tentoonstelling Next Level , Art, Games and Reality (2007), waarin hij dicht op de huid van de tijd zat en het werk van onder meer Brody Condon en Persijn Broersen & Margit Lukács introduceerde. In het vervolg hierop nam hij het initiatief tot een uniek project, A Split Second, waar kunstenaars en gamedesigners samen nieuwe games ontwikkelen. Samen met Submarine heeft hij in 2008 de Ding!Prijs gewonnen om zo de artistieke ontwikkeling van games te bevorderen. In de nabije toekomst zullen de eerste resultaten gepresenteerd worden.
In de collectie van het Stedelijk Museum bevinden zich negentien objecten van zijn hand, vrijwel allemaal affiches. Een vroeg affiche uit 1984 maakte deel uit van de reeks affiches die hij maakte voor de Boulevard of Broken Dreams en De Parade, werk dat in 1999 bekroond zou worden met de H.N. Werkmanprijs voor grafische ontwerpen. Bij alle overige affiches in onze collectie gaat het om werk dat hij in de periode 2003-2008 maakte voor het Amsterdams Historisch Museum.
Meer posters uit de vorige eeuw in de art Gallery van Muset www.postersquare.com
Marten Jongema kwam in maart 2004 als conservator grafische vormgeving in dienst van het Stedelijk Museum. Als grafisch vormgever met een kunsthistorische achtergrond was hij de ideale kandidaat om in het Stedelijk Museum het expositiebeleid op het gebied van het grafisch ontwerp een extra impuls te geven. Hij deed dat met veel schwung en met een geheel eigen inbreng. Zo gaf hij in het Stedelijk Museum CS meteen aandacht aan het werk van een jonge generatie grafische vormgevers in de tentoonstelling Mark (2004). En was hij het die – met zijn scherpe ontwerpersoog - de jonge vormgevers het Stedelijk binnenhaalde om de tentoonstellingsaffiches te ontwerpen, wat vooral een opvallend en eigentijds beeld opleverde tijdens de SMCS periode van het Stedelijk.
Van het begin af aan maakte Marten zich sterk voor de ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe media. Zo organiseerde hij de tentoonstelling Next Level , Art, Games and Reality (2007), waarin hij dicht op de huid van de tijd zat en het werk van onder meer Brody Condon en Persijn Broersen & Margit Lukács introduceerde. In het vervolg hierop nam hij het initiatief tot een uniek project, A Split Second, waar kunstenaars en gamedesigners samen nieuwe games ontwikkelen. Samen met Submarine heeft hij in 2008 de Ding!Prijs gewonnen om zo de artistieke ontwikkeling van games te bevorderen. In de nabije toekomst zullen de eerste resultaten gepresenteerd worden.
Titel affiche Chenxaliang redt zijn moeder - 3 vertellingen -1986. Presentatie Nederlands Theater Instituut, Ministerie van WVC en Ambassade van de Volksrepubliek China.
In de collectie van het Stedelijk Museum bevinden zich negentien objecten van zijn hand, vrijwel allemaal affiches. Een vroeg affiche uit 1984 maakte deel uit van de reeks affiches die hij maakte voor de Boulevard of Broken Dreams en De Parade, werk dat in 1999 bekroond zou worden met de H.N. Werkmanprijs voor grafische ontwerpen. Bij alle overige affiches in onze collectie gaat het om werk dat hij in de periode 2003-2008 maakte voor het Amsterdams Historisch Museum.
Citaat van Marten Jongema;
‘Vervreemdend maar herkenbaar’: ‘Een affiche moet ontregelen, net even de geijkte paden verlaten’ (…) ‘Je moet niet laten zien wat het is, maar laten zien wat het niét is, zodat de mensen geïnteresseerd raken’.
‘Vervreemdend maar herkenbaar’: ‘Een affiche moet ontregelen, net even de geijkte paden verlaten’ (…) ‘Je moet niet laten zien wat het is, maar laten zien wat het niét is, zodat de mensen geïnteresseerd raken’.
Meer posters uit de vorige eeuw in de art Gallery van Muset www.postersquare.com
Op het Poppen- & Figurentheaterfestival Meppel zijn mooie poppenspelkaarten te koop en 2e handsboeken over poppenspel