Joan Miró (Barcelona, 20 april 1893 - Palma de Mallorca, 25 december 1983) was een Spaans
kunstschilder, beeldhouwer, graficus en keramist van Catalaanse afkomst. Hij wordt gezien als een van de grootste surrealisten.
Als kind
reeds tekende Miró veel en vanaf zijn zevende volgde hij tekenlessen. Miró
reist naar Parijs en raakt bevriend met Picasso. Schildert ‘zelfportret’ welke
hij aan Picasso weggeeft.
De zanger (1972)
In 1925 ontmoette hij André Breton, de grondlegger en theoreticus van het
surrealisme. Miró sloot zich nooit formeel aan bij de surrealistische beweging, of enige andere beweging,
maar Breton noemde hem "de grootste surrealist van ons allemaal". De
surrealist André Masson had naar eigen zeggen veel invloed op hem en
introduceerde hem in kringen van Parijse dichters, schrijvers en filosofen.
De danser II (1925)
De danser II (1925)
Kleur is
een belangrijk kenmerk van het werk van Joan Miró. Met name blauw komt veel
voor, evenals de basiskleuren rood, zwart, groen en geel. De vlakken zijn
meestal helder geschetst, zwarte lijnen omranden of doorsnijden de gekleurde
vlakken. Zijn doeken worden beheerst door een speelse en kleurrijke variatie
van veelal organische vormen. Miró's werk kent een aantal regelmatig
terugkerende thema's, zoals bijvoorbeeld hemellichamen en ladders. Door de
onrealistische vormen, felle kleuren en lijnen doen Miró's tekeningen sterk
lijken aan die van kinderen, Miró probeert door middel van deze vormen en
kleuren terug te gaan naar de oorsprong. Veel van de afbeeldingen op zijn
affiches hebben ogen. Op deze manier zoekt het affiche, dat natuurlijk het doel
heeft de aandacht te trekken, direct oogcontact met degene die er naar kijkt.
Origineel werk van Miro is voor de gewone man onbetaalbaar. Gelukkig zijn er
veel litho's en zeefdrukken van zijn werk te koop. Veel van zijn zeefdrukken en
litho'szijn niet met de hand, maar in de druk of helemaal niet gesigneerd.
In 1959 zei Miró
in een interview: "Als er onopzettelijk iets grappigs in mijn werk is, dan
komt dat waarschijnlijk voort uit de behoefte te ontsnappen aan de tragische
kant van mijn temperament. Het leven komt me absurd voor”
The smile with blowing wings (1953)
De
handtekening van Miró is een verhaal apart. Miró signeert zijn werken nooit
door alleen zijn naam te zetten. Zijn naam maakt altijd deel uit van het
kunstwerk. Bij de ene creatie zet hij de vier letters van zijn naam netjes
naast elkaar, soms als in het Chinese schrift onder elkaar en dan weer staan de
tekens door elkaar of tussen andere letters. Miró's handtekening kan worden
beschouwd als zijn zelfportret.
Joan Miró is te vinden bij Kunst op postkaart in de Art Gallery van Stichting Muset www.postersquare.com
Joan Miró is te vinden bij Kunst op postkaart in de Art Gallery van Stichting Muset www.postersquare.com