Menashe Kadishman werd in 1932 geboren in Tel
Aviv en is een Israëlische beeldhouwer
en schilder. Van 1947 tot 1950,
Kadishman studeerde bij de Israëlische
beeldhouwer Mosje Sternschuss aan het Avni Instituut voor Kunst en Design in
Tel Aviv , en in 1954 bij de Israëlische beeldhouwer Rudi Lehmann in Jeruzalem
.
In 1959 verhuisde hij naar Londen, waar hij aan het
Central Saint Martins College of Art and Design en de Slade School of
Art studeerde . In 1972 keert de
kunstenaar terug naar Tel Aviv.
De droom, één van zijn werken hangt in Dordrecht aan de voormalige
brouwerij op
het Budding’hplein. Het was een geschenk van de stad aan poppenspeelster
Damiët van Dalsum vanwege het 25 jarig bestaan van haar theater.
het Budding’hplein. Het was een geschenk van de stad aan poppenspeelster
Damiët van Dalsum vanwege het 25 jarig bestaan van haar theater.
Zijn beelden zijn eenvoudige geometrische figuren uit
metalen platen gesneden. In de jaren zeventig begon de beeldhouwer met
schilderen. Herinneringen aan zijn herderschap in de kibboets in de jaren
vijftig.
De schapen werden
in verschillende categorieën ingedeeld: rammen voor de voortplanting, drachtige
ooien en slachtdieren. Van elke categorie kreeg de vacht een eigen kleur-
blauw, rood of geel. Toen hij in 1978 werd uitgenodigd voor de Biënnale van
Venetië veranderde hij, geïnspireerd als hij was door dit vreemde palet, het
Israëlisch paviljoen in een ware schaapskooi. De door Kadishman geschilderde
schapen waren het nieuws van deze
Biënnale. Deze direct-herkenbare schapen portretten werden al snel zijn artistieke "handelsmerk".
Twee koppen
Het werk van Kadishman is over de hele wereld te zien
op Biënnales, in Musea, Galleries en bij particulieren. In augustus 1986 exposeerde hij in De Beyerd in Breda.
Thema is “Het offer van Isaac”, de onschuld van het slachtoffer en deel van de eigen geschiedenis van Menashe
Kadishman . Zijn kunst maakt ons deelgenoot van de belangrijke levensvraag: de
zinloosheid van geweld. De wijze waarop op hij die vraag in beeld brengt heeft
de kracht van een explosie.
Het offer van Isaac , papier, grafiet en acryl
De afbeeldingen bij deze publicatie zijn afkomstig uit de
catalogus die ter gelegenheid van tentoonstelling “Het offer van Isaac” werd uitgegeven.
Het einde, acryl op linnen, 1986
na de kogels , en de gieren , bleef een, verschroeide plek over....., en de ram vergat....., dat hij wel het offer was , en hij bleef.