Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



vrijdag 8 april 2016

HET POOLSE AFFICHE IN DE JAREN '70 en '80

Tijdens het gouden tijdperk van de Poolse Poster, periode 1945-1980,  was er voor de Poolse Posters veel aandacht.
        

De posters waren niet bedoeld advertenties van objecten, mensen of feiten te presenteren, maar moesten door hun artistieke uitstraling het publiek in kennis stellen van spannende circusvoorstellingen, mooie theater- opera muziekoptredens die in hun stad te zien waren.

Ten grondslag aan de artistieke uiting voor de affiche lag meestal één thema met metaforen en verwijzingen die deze expressie het publiek moest doen prikkelen tot lezen en nadenken.


design Stasys Eidrigevicius

De kunstenaars van Pools School van Posters in de periode 1945-1980 kenden niet de ontwikkelingen van het affiche tijdens La Belle Epoque in Frankrijk uit de jaren 1890.
Met financiële staatssteun en artistieke aanmoediging 
ontwierpen de grafische kunstenaars in het gouden tijdperk van de Poolse School sterke, originele en individualistische beelden. Uitingen om te verrassen, te provoceren of de waarde van overtuigingen en waarden van de waarnemers te verstoren. De afbeelding van de posters werd vaak gebruikt als camouflage voor kritiek en met algemene ironie stiekem te communiceren met het publiek en het commentaar op de samenleving.

                                             design Waldemar Swierzy

Achter het IJzeren Gordijn werd de Poolse School van Posters nooit geïsoleerd, maar het maakte deel uit van de nationale en internationale gemeenschap.

Poolse affiche kunstenaars exposeerden en namen deel aan wedstrijden in binnen- en buitenland.De vele behaalde internationale prijzen door de kunstenaars droegen er toe bij dat de Pools School van Posters tot een dominantie leiden van deze kunstvorm in het gouden tijdperk van deze organisatie.



          
design Hubert Hilscher

In Europa en Azië, worden tot op heden vintage contempory art posters erkend en verzameld als een unieke kunstvorm.                   
De posters worden tentoongesteld en verkocht in galeries en veilinghuizen als kunst. Bij veel musea maken ze deel uit van de collectie. Posters behoren eveneens tot particuliere collecties.


                                           design Roman Cieslewicz

Poster Art