Tijdens het gouden tijdperk van de Poolse Poster,
periode 1945-1980, was er voor de Poolse Posters veel aandacht.
De posters waren niet bedoeld advertenties van objecten, mensen of feiten te presenteren, maar moesten door hun artistieke uitstraling het publiek in kennis stellen van spannende circusvoorstellingen, mooie theater- opera muziekoptredens die in hun stad te zien waren.
Ten grondslag aan de artistieke uiting voor de affiche lag meestal één thema met metaforen en verwijzingen die deze expressie het publiek moest doen prikkelen tot lezen en nadenken.
De kunstenaars van Pools School van Posters in de
periode 1945-1980 kenden niet de
ontwikkelingen van het affiche tijdens La Belle Epoque in Frankrijk uit de
jaren 1890.
Met financiële staatssteun en artistieke aanmoediging ontwierpen de grafische kunstenaars in het gouden tijdperk van de Poolse School sterke, originele en individualistische beelden. Uitingen om te verrassen, te provoceren of de waarde van overtuigingen en waarden van de waarnemers te verstoren. De afbeelding van de posters werd vaak gebruikt als camouflage voor kritiek en met algemene ironie stiekem te communiceren met het publiek en het commentaar op de samenleving.
Met financiële staatssteun en artistieke aanmoediging ontwierpen de grafische kunstenaars in het gouden tijdperk van de Poolse School sterke, originele en individualistische beelden. Uitingen om te verrassen, te provoceren of de waarde van overtuigingen en waarden van de waarnemers te verstoren. De afbeelding van de posters werd vaak gebruikt als camouflage voor kritiek en met algemene ironie stiekem te communiceren met het publiek en het commentaar op de samenleving.
design Waldemar Swierzy
Achter het IJzeren Gordijn werd de Poolse School
van Posters nooit geïsoleerd, maar het
maakte deel uit van de nationale en internationale gemeenschap.
Poolse affiche kunstenaars exposeerden en namen deel aan wedstrijden in binnen- en buitenland.De vele behaalde internationale prijzen door de kunstenaars droegen er toe bij dat de Pools School van Posters tot een dominantie leiden van deze kunstvorm in het gouden tijdperk van deze organisatie.
design Hubert Hilscher
In Europa en Azië,
worden tot op heden vintage contempory art posters erkend en
verzameld als een unieke kunstvorm.
De posters worden tentoongesteld en verkocht in galeries en veilinghuizen als kunst. Bij veel musea maken ze deel uit van de
collectie. Posters behoren eveneens tot particuliere collecties.
design Roman Cieslewicz