Het werk van Ayad Al-Zubaydi
“Wat je ziet in mijn werk is een
boodschap van vriendschap en liefde voor alle volkeren van de wereld”, citaat
Ayad Al-Zubaydi.
Ayad Al-Zubaydi is geboren in
Babylon, Irak, op 29 augstus 1960.
Zijn eerste expositie was al in 1979 (samen met de architect Waad Radi).
Van 1981-1988 was hij soldaat in de eerste Golfoorlog Irak-Iran
In 1998 kreeg hij zijn opleiding Kunst en Cultuur aan de Babylon Universiteit
In 2006 behaalde hij de graad van Master Kunst aan de Babylon Universiteit
In de periode van 1999 tot 2012 had hij 9 exposities in Bagdad
In 2013 Expositie Poort van de Liefde in Bagdad
In 2015 Cultureel Buurtcentrum De Bergen in Eindhoven – Poort van de Liefde
Zijn eerste expositie was al in 1979 (samen met de architect Waad Radi).
Van 1981-1988 was hij soldaat in de eerste Golfoorlog Irak-Iran
In 1998 kreeg hij zijn opleiding Kunst en Cultuur aan de Babylon Universiteit
In 2006 behaalde hij de graad van Master Kunst aan de Babylon Universiteit
In de periode van 1999 tot 2012 had hij 9 exposities in Bagdad
In 2013 Expositie Poort van de Liefde in Bagdad
In 2015 Cultureel Buurtcentrum De Bergen in Eindhoven – Poort van de Liefde
De schilder woont en werkt in Irak
Alle schilderijen van Ayad
Al-Zubaydi hebben een verhaal, een echt verhaal met symbolieke betekenis. Ayads
stijl is een combinatie tussen: realisme, symbolisme en expressionisme. De
stier is het symbool voor de mannelijkheid, de vogels voor de liefde, de vissen
voor de vruchtbaarheid. Zijn kracht ligt in de manier van verbeelding en de
compositie van het schilderij. Het beeld op het doek is helder en duidelijk.
Het blijft de kijker onbekend of de schilder van een geheel naar fijn toewerkt
of van fijn naar geheel. Zijn perspectieven en de ruimte tussen alle figuren
roepen een bijzonder gevoel op bij het kijken.
In de overwegend blauwe doeken
van Ayad Al-Zubaydi voeren zijn speelse vormvertellingen de beschouwer mee naar
die omgevingen. Blauw is de kleur van sprookjes en opent de geest voor
intuïtie. Ook is blauw de kleur van de hemel. Door de tijden heen en bij alle
culturen is de hemel de verblijfplaats van goden en godinnen.
Een inspiratiebron voor Ayads
vormwereld zijn de geschilderde wanden van de Ishtarpoort van Babylon
(tegenwoordig te zien in Pergamonmuseum in Berlijn). Daarnaast liet de
kunstenaar zich inspireren door de vreemde figuren, mensen, koningen en
priesters uit mythologische verhalen als het Gilgamesj-Epos. Koning Gilgamesj
was de vijfde koning van Uruk van 2652 tot 2602 v.Chr. Wie zich verdiept
in deze eeuwenoude verhalen, zal met nog meer waardering kunnen genieten van de
Arabische ornamenten die ogenschijnlijk speels, maar toch ook strak
geregisseerd op de doeken van de kunstenaar stralen
Zijn
schilderijen tonen beelden met symboliek betekenis. De stier staat symbool voor
mannelijkheid, de vogels voor liefde, de vissen voor vruchtbaarheid. Ayads
stijl is een combinatie tussen, realisme, symbolisme en expressionisme. De
kracht van het werk ligt in de manier van verbeelding en de compositie.
Met het veelvuldig gebruik van de kleur blauw opent de kunstenaar de geest
naar de intuïtie en verwijst naar de kleur van de hemel. Door de tijden
heen en bij alle culturen is de hemel de verblijfplaats van goden en
godinnen. Op zijn doeken voert de schilder de beschouwer mee met zijn
speelse vormvertellingen.