Théophile-Alexandre Steinlen
Meester van Montmartre.
Eén van de meest geliefde kunstenaars uit de Belle Epoque is Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923)
Eén van de meest geliefde kunstenaars uit de Belle Epoque is Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923)
Straatleven
De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de
kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één van de beeldbepalende kunstenaars
wordt.Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette.
Steinlen schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.
Kattenliefde
Het meest beroemd wordt Steinlen door
zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten
op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches
dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op
zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals,
sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.
Illustrator
Steinlen levert illustraties voor o.a. L’Assiette au Beurre, Le Gil
Blas, Le Chat Noir en voor bladmuziek.Zijn directe en heldere werkwijze is geliefd bij de pers. Met veel empathie verslaat hij de gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog soldaten die naar het front trekken, vluchtende families en gewonden. Zijn maatschappelijke engagement komt duidelijk naar voren in de manier waarop hij met zijn tekeningen van kleinburgerlijke taferelen expliciet kritiek levert op de heersende sociale verhoudingen. Steinlens oeuvre is als een beeldverslag van het leven in Montmartre rond de vorige eeuwwisseling.