HERINNERINGEN AAN
JAN GOES
Jan Goes is
geboren 31 dec. 1933 in Badhoevendorp, overleden 2 jan. 2011
Op 8 januari 2011 werd hij in een rieten kist op zijn
eigen sleepboot over de Amstel naar zijn laatste rustplaats Zorgvliet gebracht.
Jan was in de jaren tachtig en negentig een van de toonaangevende beeldende
theatermakers met zijn voorstellingen alleen voor volwassenen.
1988 ‘Gisteren
stonden we aan de rand van de afgrond, vandaag zijn we gelukkig een stapje verder’.
Twee jonge mensen zien hun veelbelovende verhouding
eindigen in een barre neeuwstorm met onverwachte parallellen in de kerkelijke
en wereldlijke politiek. Die
voorstelling was geen stuk in de zin van ‘normaal’ toneel. Het waren beelden waarin je kon meegaan of afhaken.
Jans subsidieaanvraag
bij het Cultuurfonds werd afgewezen.
Zijn visie was te vooruitstrevend voor de commissie. Gelukkig kon hij terecht
op het Internationaal Poppenfestival, waardoor hij de gelegenheid kreeg in het
buitenland te spelen.
1994 ‘Over and
Out’
Het leven van de schrijver James Thurber was de
inspiratiebron voor deze voorstelling. Het thema is een karikaturale kijk op de
man-vrouw verhouding en de vaak onoverbrugbare kloof tussen
de realist en de fantast. In deze voorstelling zien we
alles door het licht van een patrijspoort.
1996 ‘Bodemloze
put’
Op het dek van een platte dekschuit waren twee bodemloze putten
gebouwd. Twee groepen van 16 toeschouwers kijken in de put. We zien kabbelend water en we
verdwijnen in de zandverzakkingen. Het beeld gaat verder tot de olie, verder
tot bij de prachtige kristallen, dan belanden we in het hart van de aarde. Vuur. Een gloeiende massa. Eenmaal voorbij de
kern komt de bevrijding en zien we de toeschouwers aan de andere kant van de wereld. De andere put! Geen leuker bedrog dan
optisch bedrog.
Flamboyant
In de jaren tachtig heeft hij zich ook ongelooflijk druk
gemaakt voor de VGNB, de (inmiddels
opgeheven) beroepsorganisatie voor poppenspelers. De NVP was niet zijn ding.
Hij wilde professionalisering op het gebied van beroepsbelangen, opleidingen en
dergelijke. Jan was een flamboyante persoonlijkheid die artistieke keuzes en
politiek vaak liet samengaan in zijn voorstellingen. Zijn optredens in de jaren
tachtig en negentig trokken veel aandacht in het buitenland. In Nederland heeft
hij onvoldoende de aandacht gekregen die
hij verdiende want onopgemerkt heeft hij
veel invloed gehad op het hedendaagse poppenspel.
Poppenspelaffiches en -kaarten in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com