Gerarde het Reve werd op 14 dec. 1923 geboren in Amsterdam en overleed op 8 april 2006
in Zulte (Oost-Vlaanderen). Met Harry Mulish en Willem Ferderik Hermans wordt hij tot de
Grote Drie van naoorlogse Nederlandse schrijvers gerekend.
In 1980 zou Gerard Reve het Boekenweekgeschenk schrijven voor het jaar daarna. Iets voor een groot publiek moest het worden, een nationaal geschenk voor het gehele Nederlandse volk. Op grond hiervan werd vooraf bepaald dat uitwijdingen over de herenliefde achterwege dienden te blijven, want daar zit nu eenmaal niet iedereen op te wachten. Reve accepteerde zowaar de opdracht. Hij beloofde wat de herenliefde betreft niet teveel accenten te leggen en stelde voor dat zijn boek zou gaan over een ontmoeting met iemand van het vrouwelijk geslacht, waarmee hoofdpersoon Gerard Reve in de jaren zestig een korte, maar hevige amoureuze affaire had gehad. Er werd enthousiast gereageerd op dit vooruitzicht.
Alle goede bedoelingen ten spijt, bij nader inzien wees een commissie het voorgedragen werk, De Vierde Man, af als Boekenweekgeschenk. Aan de literaire kwaliteit ervan werd niet getwijfeld. Wel vreesden christelijke boekhandelaren dat hun klanten het boek vanwege een aantal controversiële passages niet als een geschenk zouden ervaren.
Op 17 april 1980 zond de TROS De Boekenweek Show uit, waarin de Zangeres Zonder Naam het voor Reve opnam met het lied:
Lieve Gerard.
Zijn weemoed spreekt een eigen taal.
Het is de bron van zijn verhaal.
Hij is een clown die huilt en lacht.
Ik heb zijn stem zo vaak gehoord.
Zijn grootste wapen is het woord.
Een man die weinig meer verwacht,
maar hoop en liefde drijven 'm voort.
Kunst of kitsch, de discussie is van alle tijden. Ze kan worden teruggebracht tot vraag welke definitie van kunst wordt aangehouden. Reve heeft zich hier altijd eenduidig over uitgesproken
Kunst is gestileerde menselijke activiteit, die een ontroering teweeg breng. (..) Het moet gestileerd, dus vereenvoudigd zijn, en het moet ontroering teweeg brengen. En ontroering is het enige criterium. Maar kitsch is nodig om een versterkende aanduiding te geven, van let op: dit is onmetelijk leed, of let op: dit is een afscheid voor immer. Als kind vind je kitsch erg mooi, en kitsch is vaak ook heel mooi door de trouwhartigheid waarmee het soms gemaakt is, als het dus te goeder trouw, onbewust, gemaakt is. (..)
Ik geloof niet dat kunst zonder kitsch mogelijk is, en ik gebruik ook opzettelijk een bepaalde hoeveelheid kitsch. Bijvoorbeeld in Een Circusjongen, in De Taal Der Liefde, die eigenaardige retoriek, die ook kitsch is, dat retorische spreken 'Oh, hoezeer heb ik u lief', of tegen de lezer 'Ik omhels u allen, ondanks de geduchte afstand'. Of een titel, Brief Door Tranen Uitgewist. Dat is het werk, zonder kitsch zijn we nergens
Toonaangevend
Onmiskenbaar is dat Reve een van Nederlands toonaangevende auteurs is geweest en dat zijn jeugdwerk een pregnantie en zeggingskracht vertoont die het een grote waarde verlenen. Bovendien verzekerde hij zich van de nodige aandacht door opzienbarend gedrag zoals zijn openlijk beleden homoseksualiteit, de kus aan de minister die hem de P.C. Hooftprijs uitreikte, zijn toetreding tot de katholieke kerk, het befaamde ezelproces en zijn racistische uitspraken.
Bezoek voor het bestellen van kunstkaart de Art Gallery van Muset www.postersquare.com
in Zulte (Oost-Vlaanderen). Met Harry Mulish en Willem Ferderik Hermans wordt hij tot de
Grote Drie van naoorlogse Nederlandse schrijvers gerekend.
In 1980 zou Gerard Reve het Boekenweekgeschenk schrijven voor het jaar daarna. Iets voor een groot publiek moest het worden, een nationaal geschenk voor het gehele Nederlandse volk. Op grond hiervan werd vooraf bepaald dat uitwijdingen over de herenliefde achterwege dienden te blijven, want daar zit nu eenmaal niet iedereen op te wachten. Reve accepteerde zowaar de opdracht. Hij beloofde wat de herenliefde betreft niet teveel accenten te leggen en stelde voor dat zijn boek zou gaan over een ontmoeting met iemand van het vrouwelijk geslacht, waarmee hoofdpersoon Gerard Reve in de jaren zestig een korte, maar hevige amoureuze affaire had gehad. Er werd enthousiast gereageerd op dit vooruitzicht.
Alle goede bedoelingen ten spijt, bij nader inzien wees een commissie het voorgedragen werk, De Vierde Man, af als Boekenweekgeschenk. Aan de literaire kwaliteit ervan werd niet getwijfeld. Wel vreesden christelijke boekhandelaren dat hun klanten het boek vanwege een aantal controversiële passages niet als een geschenk zouden ervaren.
Op 17 april 1980 zond de TROS De Boekenweek Show uit, waarin de Zangeres Zonder Naam het voor Reve opnam met het lied:
Lieve Gerard.
Zijn weemoed spreekt een eigen taal.
Het is de bron van zijn verhaal.
Hij is een clown die huilt en lacht.
Ik heb zijn stem zo vaak gehoord.
Zijn grootste wapen is het woord.
Een man die weinig meer verwacht,
maar hoop en liefde drijven 'm voort.
Drieluik, kunstenaar Albert Knoop, Koningin Juliana, Gerard Reve, Jakhals, 1973
Kunst of kitsch, de discussie is van alle tijden. Ze kan worden teruggebracht tot vraag welke definitie van kunst wordt aangehouden. Reve heeft zich hier altijd eenduidig over uitgesproken
Kunst is gestileerde menselijke activiteit, die een ontroering teweeg breng. (..) Het moet gestileerd, dus vereenvoudigd zijn, en het moet ontroering teweeg brengen. En ontroering is het enige criterium. Maar kitsch is nodig om een versterkende aanduiding te geven, van let op: dit is onmetelijk leed, of let op: dit is een afscheid voor immer. Als kind vind je kitsch erg mooi, en kitsch is vaak ook heel mooi door de trouwhartigheid waarmee het soms gemaakt is, als het dus te goeder trouw, onbewust, gemaakt is. (..)
Drieluik, Anneke Brussel, 2003
Ik geloof niet dat kunst zonder kitsch mogelijk is, en ik gebruik ook opzettelijk een bepaalde hoeveelheid kitsch. Bijvoorbeeld in Een Circusjongen, in De Taal Der Liefde, die eigenaardige retoriek, die ook kitsch is, dat retorische spreken 'Oh, hoezeer heb ik u lief', of tegen de lezer 'Ik omhels u allen, ondanks de geduchte afstand'. Of een titel, Brief Door Tranen Uitgewist. Dat is het werk, zonder kitsch zijn we nergens
Toonaangevend
Onmiskenbaar is dat Reve een van Nederlands toonaangevende auteurs is geweest en dat zijn jeugdwerk een pregnantie en zeggingskracht vertoont die het een grote waarde verlenen. Bovendien verzekerde hij zich van de nodige aandacht door opzienbarend gedrag zoals zijn openlijk beleden homoseksualiteit, de kus aan de minister die hem de P.C. Hooftprijs uitreikte, zijn toetreding tot de katholieke kerk, het befaamde ezelproces en zijn racistische uitspraken.
Gerard Reve, kunstenares Anneke Brussel
Bezoek voor het bestellen van kunstkaart de Art Gallery van Muset www.postersquare.com