Black Box – Installatie en expositie 16 juli -25 november 2012
Joods Historisch Museum in Amsterdam
William Kentridge (Johannesburg, 1955) is wereldwijd één van de meest gevierde kunstenaars van dit moment. Hij ontwikkelde de afgelopen decennia een werkwijze waarin, tekenkunst, animatie, collage, grafiek en theater samenkomen. Typerend zijn de krachtige houtskool- en pasteltekeningen die hij tot een bewegend beeld transformeert.
Het Joods Historisch Museum presenteert nu, na succesvolle tentoonstellingen in onder andere
San Francisco , New York, Parijs en de Berlijn, de eerste expositie van William Kentridge in Nederland. Black Box/Chambre Noire is een mechanisch theater waarin steeds gedurende 21 minuten zes figuren optreden tegen een geprojecteerde achtergrond van geanimeerde kunstwerken.
Met dit werk, een Trauerarbeit, reflecteert Kentridge op oorzaken en gevolgen van het Duitse kkolonialisme in Afrika en op ‘de vergeten genocide’, de moord op de Herero- en Namavolken in Zuid-West Afrika tussen 1904 en 1907.
Als historisch uitgangspunt voor Black Box koos Kentridge het Duitse kolonialisme in Afrika en in het bijzonder de moord op de Herero stam in Zuid-West Afrika (nu Namibië) in 1904, die door de Verenigde Naties is aangemerkt als de eerste genocide van de 20ste eeuw. Dit historische feit raakte Kentridges Zuid-Afrikaanse identiteit en bracht hem tot vragen over toedracht, medeplichtigheid, verwerking, verdriet en verzoening. Kentridge noemt Black Box een 'Trauerarbeit', refererend aan Freuds opvatting dat een nabestaande, rouwende, zijn verlies kan verwerken door actief het trauma te herbeleven.
Kentridge maakt Black Box/Chambre Noir in 2005 in opdracht van de Deutsche Bank in samenwerking met de Salomon Guggelheim Foundation.
Bron: JHM
Meer kunst op postkaart in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com
Joods Historisch Museum in Amsterdam
Black box/Chambre Noir
William Kentridge (Johannesburg, 1955) is wereldwijd één van de meest gevierde kunstenaars van dit moment. Hij ontwikkelde de afgelopen decennia een werkwijze waarin, tekenkunst, animatie, collage, grafiek en theater samenkomen. Typerend zijn de krachtige houtskool- en pasteltekeningen die hij tot een bewegend beeld transformeert.
Black Box/chambre Noir
Het Joods Historisch Museum presenteert nu, na succesvolle tentoonstellingen in onder andere
San Francisco , New York, Parijs en de Berlijn, de eerste expositie van William Kentridge in Nederland. Black Box/Chambre Noire is een mechanisch theater waarin steeds gedurende 21 minuten zes figuren optreden tegen een geprojecteerde achtergrond van geanimeerde kunstwerken.
Met dit werk, een Trauerarbeit, reflecteert Kentridge op oorzaken en gevolgen van het Duitse kkolonialisme in Afrika en op ‘de vergeten genocide’, de moord op de Herero- en Namavolken in Zuid-West Afrika tussen 1904 en 1907.
Black Box/Chambre Noir
Als historisch uitgangspunt voor Black Box koos Kentridge het Duitse kolonialisme in Afrika en in het bijzonder de moord op de Herero stam in Zuid-West Afrika (nu Namibië) in 1904, die door de Verenigde Naties is aangemerkt als de eerste genocide van de 20ste eeuw. Dit historische feit raakte Kentridges Zuid-Afrikaanse identiteit en bracht hem tot vragen over toedracht, medeplichtigheid, verwerking, verdriet en verzoening. Kentridge noemt Black Box een 'Trauerarbeit', refererend aan Freuds opvatting dat een nabestaande, rouwende, zijn verlies kan verwerken door actief het trauma te herbeleven.
Brochure Detail Black Box/chambre Noir
Kentridge maakt Black Box/Chambre Noir in 2005 in opdracht van de Deutsche Bank in samenwerking met de Salomon Guggelheim Foundation.
Bron: JHM
Meer kunst op postkaart in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com