Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



maandag 24 september 2012

KUNST VAN DE WEEK (39) - William Kentridge

Black Box – Installatie en expositie 16 juli -25 november 2012
Joods Historisch Museum in Amsterdam

Black box/Chambre Noir

William Kentridge (Johannesburg, 1955) is wereldwijd één van de meest gevierde kunstenaars  van dit moment. Hij ontwikkelde de afgelopen decennia een werkwijze waarin, tekenkunst, animatie, collage, grafiek en theater samenkomen. Typerend zijn de krachtige houtskool- en pasteltekeningen die hij tot een bewegend beeld transformeert.

Black Box/chambre Noir

Het Joods Historisch Museum presenteert nu, na succesvolle tentoonstellingen in onder andere
San Francisco , New York, Parijs en de Berlijn, de eerste expositie van William Kentridge in Nederland. Black Box/Chambre Noire is een mechanisch theater waarin steeds gedurende 21 minuten zes figuren optreden tegen een geprojecteerde achtergrond van geanimeerde kunstwerken.
Met dit werk, een Trauerarbeit, reflecteert Kentridge op oorzaken en gevolgen van het Duitse kkolonialisme in Afrika en op ‘de vergeten genocide’, de moord op de  Herero- en Namavolken in Zuid-West Afrika tussen 1904 en 1907.

Black Box/Chambre Noir 

Als historisch uitgangspunt voor Black Box koos Kentridge het Duitse kolonialisme in Afrika en in het bijzonder de moord op de Herero stam in Zuid-West Afrika (nu Namibië) in 1904, die door de Verenigde Naties is aangemerkt als de eerste genocide van de 20ste eeuw. Dit historische feit raakte Kentridges Zuid-Afrikaanse identiteit en bracht hem tot vragen over toedracht, medeplichtigheid, verwerking, verdriet en verzoening. Kentridge noemt Black Box een 'Trauerarbeit', refererend aan Freuds opvatting dat een nabestaande, rouwende, zijn verlies kan verwerken door actief het trauma te herbeleven.

Brochure Detail Black Box/chambre Noir


Kentridge maakt Black Box/Chambre Noir in 2005 in opdracht van de Deutsche Bank in samenwerking met de Salomon Guggelheim Foundation.
Bron: JHM

Meer kunst op postkaart in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com