Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



zaterdag 29 december 2012

KUNST VAN DE WEEK (01) - Roza Oudgenoeg

Online Expositie ROSA ART van 1 jan. - 28 febr. 2013 Art Gallery van Muset www.postersquare.com


WIE IS ROZA OUDGENOEG
foto Feike Otto van der Zee
 
Roza Oudgenoeg-Stegeman werd op 4 juni 1987 in Moskou geboren en sinds haar zesde jaar woont zij in Nederland. Via een tekencursus in het Koorenhuis en De School voor Jong Talent vervolgde zij haar weg naar de Koninklijke Academie voor de Beeldende Kunst in Den Haag, afgestudeerd in 2011 en die voor Schone Kunsten in Antwerpen.
 
 
De val

Roza zegt over haar werk: “Ik haal mijn inspiratie uit thema’s die mij raken. Vanuit film, toneel, literatuur of de wereld om mij heen. Vooral lijden en onrechtvaardigheid inspireren mij. In mijn werk probeer ik emoties te tonen en mij in te leven in de personages.”

Muziek is erg belangrijk voor me. Ik gebruik mijn emoties als basis voor mijn werken en ik gebruik muziek om in de emotie te raken die ik nodig heb om een bepaald schilderij te maken. Net zoals dat bij method acting gebeurd. Behalve schilderijen maak ik ook installaties om 2D en 3D te combineren.


Het EINDEXAMENPROJECT VAN ROZA
 
Het betreft een zevenluik geïnspireerd over het evangelie van Judas, waarin te lezen is dat Judas geen verrader was, maar slechts deed wat Jezus hem opdroeg. Zelf ben ik Joods en voor mij is het natuurlijk fantastisch om te laten zien, om Judas' naam te kunnen zuiveren, omdat door de traditionele versie van Judas het beeld is ontstaan van het stereotype van 'slechte Jood'. Het zou fantastisch zijn om dat te ontkrachten, maar ik besef dat het ook heel moeilijk is, omdat het traditionele beeld al eeuwenlang erin gebeiteld is.
 
 



Uit het Joods Evangelie

PUBLICATIES LOST PAINTERS, webmagazines over posities en ideeën in de Hedendaagse Beeldende Kunst .

Dit is de andere topper van dit jaar, Roza Oudgenoeg is een schildersmonster. Aanvankelijk lijkt het vooral een enorme schilderszooi, maar als we goed kijken naar de doeken zien we dat er ook echt geschilderd wordt. Inhoudelijk zou het gaan over het Judas-evangelie en hoe hij de Joden tot verraders gemaakt zou hebben. Dat Roza het nieuwe testament niet gelezen heeft laten we maar even buiten beschouwing. Dat haar werk – qua wat ze schildert - nogal leunt op traditionele beelden vergeef ik haar direct, dat komt van zelf wel goed. Dit is een schildersbelofte zoals ik die al lang niet meer gezien heb, niet iemand die netjes aan het proeven is, nee, Roza kauwt er op! Zonder genade.

 
OVER HAAR SCHILDERIJEN
 
Rosa is een een tijd bezig geweest met 2 schilderijen, The Feeder en the Feeder 2. Deze schilderijen zijn geïnspireerd op een documentaire die ze op TV zag. Deze docu ging over mannen die hun vrouwen vetmesten (feeders). Deze mannen mesten hun vrouwen/vriendinnen zo vet totdat ze niks meer kunnen en alleen op bed kunnen blijven liggen. Deze mannen zorgen aan de ene kant voor ze, maar aan de andere kant blijven ze hun allerlei fastfood voeren zodat ze afhankelijk blijven. Deze 2 kunstwerken waren te zien in het Gemeentemuseum Den Haag op de ZomerExpo 2012
 
Fat woman
 
Verder maakte ze nog schilderijen geïnspireerd op de Waterspuwer van Andrew Davidson. Een inspiratiebron was o.a. Pech van Dürrenmatt en een aantal doeken met een blik op haar jeugd. Ook kwam van haar hand een indrukwekkende portretten van homeless people

Homeless (portret)
 
 
Groepstentoonstellingen
2003  Expositie. Kunst en Koffie. Leiden
2011  AB4, AB4, Den Haag
2011  Grote Kerk Breda
2011  Midsummernightdreams. Zic Zerp. Rotterdam
2011  Eindexamen KABK, Den Haag
2011  Kunstroute Muzee. Muzee Den Haag
2012  Stichting Hoop. Den Haag
2012  Manifesto, Locatie ANNA Vastgoed
2012  Kunsthuis 18, Naaldwijk
2012  ZomerExpo, Gemeentemuseum Den Haag
2012  Cash en Carry Gallery Amsterdam

Deze Online Expositie is slechts een indruk van het werk van deze kunstenares. Om het werk van Roza Oudgenoeg te begrijpen is het goed de achtergrond van haar motivatie te kennen. Het roept gevoelens op, het confronteert.  

In de Art Gallery van Muset www.postersquare.com  wordt  de expositie Rosa Art,12 werken olieverf op doek geëxposeerd
 
Vragen en reacties kunt u sturen naar muset@bart.nl of naar roza.04061987@live.nl