Het Nederlandse Typografisch Affiche of liever: het Letterbiljet is de titel van de tentoonstelling die het Affichemuseum in Hoorn van 20 januari t/m 10 maart 2013 aan het publiek toont.
Het creëren van een goed ontworpen typografische poster is geen gemakkelijke taak en kost veel tijd en geduld. Wanneer de poster het typografische element als belangrijkste uitgangspunt heeft dient, de ontwerper ambachtelijke kennis in huis te hebben, daar de tekst leesbaar moet zijn en artistiek tegelijk
Affiches van Gielijn Escher
Letterbiljetten in hoogdruk zijn geheel opgebouwd uit bestaand letter- en ander typografisch materiaal. Ook worden de affiches in offset, zeefdruk of digitaalprint uitgevoerd met bescheiden illustratieve elementen, waarbij het letterwerk altijd beeldbepalend is.
Affiches van Anton Beeke
In de negentiende eeuw werden letterbiljetten in boekdruk op heel dun papier gedrukt, zodat ze goed kunnen worden aangeplakt. Er komt geen vormgever of kunstenaar aan te pas. Soms werden alle lettertypes die de drukkerij in voorraad had door elkaar op één affiche gebruikt. Toch kunnen de biljetten erg krachtig en zelfs mooi zijn.
Pas aan het einde van de negentiende eeuw kwamen er geïllustreerde affiches. Dat werd mogelijk door de lithografie of steendruk. Daarmee drukte men voor het eerst grote affiches in verschillende kleuren en met hoge oplages. Maar enkele grote, landelijke organisaties konden zich zulke affiches veroorloven, zoals bijv. drankbestrijders. Die richtten zich op een breed publiek en hadden geld om bekende kunstenaars in te schakelen en hun affiches in hoge oplages uit te geven.
TYPOGRAFISCHE AFFICHES UIT DE COLLECTIE VAN DE ART GALLERY VAN MUSET
Willem Crouwel 1982 Circus- Musical 1983 Frankrijk
Duitsland Hommage Marek Hlasko-Polen-1983
Theateraffiche -Prinses-Polen 1973 Theateraffiche - Polen - Aleksiun
Jazzaffiche - Jan Sawka - Polen
Affichecollectie te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com