Joan Miró (Barcelona, 20 april 1893 - Palma de Mallorca, 25
december 1983) was een Spaans kunstschilder,
beeldhouwer, graficus en keramist van Catalaanse afkomst. Hij wordt gezien als
een van de grootste surrealisten. Als
kind reeds tekende Miró veel en vanaf zijn zevende volgde hij tekenlessen. Miró
reist naar Parijs en raakt bevriend met Picasso.
Les personages
In 1925 ontmoette hij André Breton, de grondlegger en theoreticus van het surrealisme. Miró sloot zich nooit formeel aan bij de surrealistische beweging, of enige andere beweging, maar Breton noemde hem "de grootste surrealist van ons allemaal". De surrealist André Masson had naar eigen zeggen veel invloed op hem en introduceerde hem in kringen van Parijse dichters, schrijvers en filosofen.
Kleur is een belangrijk kenmerk van het werk van Joan Miró. Met name blauw komt veel voor, evenals de basiskleuren rood, zwart, groen en geel. De vlakken zijn meestal helder geschetst, zwarte lijnen omranden of doorsnijden de gekleurde vlakken. Zijn doeken worden beheerst door een speelse en kleurrijke variatie van veelal organische vormen. Miró's werk kent een aantal regelmatig terugkerende thema's, zoals bijvoorbeeld hemellichamen en ladders.
Door de onrealistische vormen, felle kleuren en lijnen doen Miró's tekeningen sterk lijken aan die van kinderen, Miró probeert door middel van deze vormen en kleuren terug te gaan naar de oorsprong. Veel van de afbeeldingen op zijn affiches hebben ogen. Op deze manier zoekt het affiche, dat natuurlijk het doel heeft de aandacht te trekken, direct oogcontact met degene die er naar kijkt. Origineel werk van Miro is voor de gewone man onbetaalbaar. Gelukkig zijn er veel litho's en zeefdrukken van zijn werk te koop. Veel van zijn zeefdrukken en litho'szijn niet met de hand, maar in de druk of helemaal niet gesigneerd.
In 1959 zei Miró in een interview: "Als er onopzettelijk iets grappigs in mijn werk is, dan komt dat aarschijnlijk voort uit de behoefte te ontsnappen aan de tragische kant van mijn temperament. Het leven komt me absurd voor”
De handtekening van Miró is een verhaal apart. Miró signeert zijn
werken nooit door alleen zijn naam te zetten. Zijn naam maakt altijd deel uit
van het kunstwerk. Bij de ene creatie zet hij de vier letters van zijn naam
netjes naast elkaar, soms als in het Chinese schrift onder elkaar en dan weer
staan de tekens door elkaar of tussen andere letters. Miró's handtekening kan
worden beschouwd als zijn zelfportret.
Meer kaarten van Miro bij Kunst op postkaart in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com