Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



zaterdag 1 februari 2014

POLISH CYRK POSTERS.

In februari en maart is er in de Art Gallery van Muset de Online Expo van Poolse circusposter.


Tijdens het gouden tijdperk voor de Poolse Poster, periode 1945-1980, was er voor de Poolse Circus Posters veel aandacht. De Cyrk affiches hadden een opmerkelijke artistieke kwaliteit en kende een ongeëvenaarde mate van populariteit. 

 De eigentijdse Cyrk posters verschenen voor het eerst in 1962. In opdracht van toonaangevend kunstenaars werd bij het Circus Agentschap, de Verenigde Entertainment Enterprises (ZPR) het verzoek neergelegd een moderne benadering van de circusposter te ontwikkelen. DE ZPR wilde door het herzien van de look van de circusposter haar imago van haar inspanningen upgraden en liet dit iniatief daar parallel aan lopen.

De nieuwe circus posters waren niet bedoeld advertenties van objecten, mensen of feiten te presenteren, maar moesten door hun artistieke uitstraling het publiek in kennis stellen dat een spannend en modern circus naar hun stad kwam. Ten grondslag aan de artistieke uiting voor de affiche lag meestal één thema met metaforen en verwijzingen die deze expressie het publiek moest doen prikkelen tot lezen en nadenken.



 De kunstenaars van Pools School van Posters in de periode 1945-1980 kenden niet de ontwikkelingen van het affiche tijdens  La Belle Epoque in Frankrijk uit de jaren 1890.

Met financiële staatssteun en  artistieke aanmoediging ontwierpen de grafische kunstenaars in het gouden tijdperk van de Poolse School sterke, originele en individualistische beelden. Uitingen om te verrassen, te provoceren of de waarde van overtuigingen en waarden van de waarnemers te verstoren.  De afbeelding van de posters werd vaak gebruikt als camouflage voor kritiek en met algemene ironie stiekem te communiceren met het publiek en het commentaar op de samenleving.



Met hun werk gaven sommige ontwerpers de voorkeur aan een realistische weergave van het onderwerp, terwijl andere kunstenaars het op een surrealistische, fantasierijke of abstracte wijze verbeelden. Een portrettering van t Poolse Cyrk Affiche laat een divers, spannend beeld naar voren springen, dat een breed scala van artistieke stijlen omvat.  

Achter het IJzeren Gordijn werd de Poolse School van Posters nooit geïsoleerd, maar het maakte deel uit van de nationale en internationale gemeenschap. Poolse affiche kunstenaars exposeerden en namen deel aan wedstrijden in binnen- en buitenland.

De vele behaalde internationale prijzen door de kunstenaars  droegen er toe bij dat de Pools School van Posters tot een dominantie leiden van deze kunstvorm in het gouden tijdperk van deze organisatie.  

In Europa en Azië, worden tot op heden vintage/contempory art posters, waaronder Cyrk affiches, erkend en verzameld als een unieke kunstvorm. They are exhibited and sold in poster galleries and auction houses as art. De posters worden tentoongesteld en verkocht in galeries en veilinghuizen als kunst. Bij veel musea maken ze deel uit van de collectie. Veel posters behoren eveneens tot particuliere collecties


POSTER ART