Tijdens
het gouden tijdperk voor de Poolse Poster, periode 1945-1980, was er voor de
Poolse Circus Posters veel aandacht. De Cyrk affiches hadden een opmerkelijke
artistieke kwaliteit en kende een ongeëvenaarde mate van populariteit.
Met
financiële staatssteun en artistieke
aanmoediging ontwierpen de grafische kunstenaars in het gouden tijdperk van de
Poolse School sterke, originele en individualistische beelden. Uitingen om te
verrassen, te provoceren of de waarde van overtuigingen en waarden van de
waarnemers te verstoren. De afbeelding
van de posters werd vaak gebruikt als camouflage voor kritiek en met algemene
ironie stiekem te communiceren met het publiek en het commentaar op de
samenleving.
Met
hun werk gaven sommige ontwerpers de voorkeur aan een realistische weergave van
het onderwerp, terwijl andere kunstenaars het op een surrealistische,
fantasierijke of abstracte wijze verbeelden. Een portrettering van t Poolse
Cyrk Affiche laat een divers, spannend beeld naar voren springen, dat een breed
scala van artistieke stijlen omvat.
Achter
het IJzeren Gordijn werd de Poolse School van Posters nooit geïsoleerd, maar
het maakte deel uit van de nationale en internationale gemeenschap. Poolse
affiche kunstenaars exposeerden en namen deel aan wedstrijden in binnen- en
buitenland.
De
vele behaalde internationale prijzen door de kunstenaars droegen er toe bij dat de Pools School van
Posters tot een dominantie leiden van deze kunstvorm in het gouden tijdperk van
deze organisatie.
In
Europa en Azië, worden tot op heden vintage/contempory art posters, waaronder
Cyrk affiches, erkend en verzameld als een unieke kunstvorm. They
are exhibited and sold in poster galleries and auction houses as art. De posters worden tentoongesteld en verkocht in galeries en
veilinghuizen als kunst. Bij veel musea maken ze deel uit van de collectie.
Veel posters behoren eveneens tot particuliere collecties
POSTER ART