Met de tentoonstelling Bagdad
in het Noorden viert
en onderstreept Sattar Kawoosh zijn vijftien jaar wonen en werken in Nederland.
Tevens presenteert hij zijn nieuwe boek Vrouwen van Turquoise.
Zijn werk heeft een sterke lijnvoering en een kleurrijk pallet, waarin de kleur
turquoise vaak terugkomt. De liefde is een belangrijk terugkerend thema. Kijken
naar het werk van Kawoosh geeft je een warm gevoel.
Expositieruimte De
Galerij
Entree via ingang Gauke Boelensstraat
Burgemeenster Wuitweg 24
9200 AA Drachten
Openingstijden:
woensdag t/m zondag van 14.00 uur tot 17.00 uur en voorafgaand aan, in de pauze
van, en na voorstellingen in Schouwburg De Lawei. De expositie is gratis te
bezoeken.
Sattar Kawoosh behaalde in 1990 zijn diploma aan de
kunstacademie in Bagdad en heeft een aardige reputatie behaald. Zo won hij in
eigen land verschillende kunstprijzen en exposeerde hij in onder meer Italiè,
Jordaniè, de Oekraìne, Quatar en de Verenigde Staten. Kawoosh noemt zichzelf
een expressionist. ´Het onderwerp en de inhoud staan bij mij niet centraal. Dat
vind ik ondergeschikt in de schilderkunst. Ik teken vooral menselijke figuren,
omdat ik vind dat we het menselijk lichaam moeten vereren. Daarbij probeer ik
mijn techniek. de manier waarop ik de schilderijen maak, voorop te zetten.
Mensen moeten zien hoe ik de oppervlakte bedek.´
Mirror
Kawoosh maakt bij het schilderen gebruik van felle kleuren en
dikke lagen verf, waarbij de vlakken op een grove manier worden ingekleurd.
Naar eigen zeggen voor de rust en harmonie wisselt hij dit af met een vlak dat
op een gladde manier is ingekleurd. Ook de lijsten worden door hem bewerkt.
Ieder schilderij moet een geheel vormen, alsus de gepassioneerde schilder.
Sinds lange tijd probeert Kawoosh zijn
kinderdroom vast te houden, zich vastklampend aan een moment van verbeelding
als het meest realistische en aantrekkelijke beeld. De verbeelding en de
werkelijkheid verwisselen via zijn symmetrische lijnen van rol en met impressionistische
kleuren die de kracht van de expressie en het abstracte vieren, overstijgt de
kunstenaar het figuratieve dat onvermijdelijk lijkt in zijn werk. Kawoosh
blinkt uit in het tekenen van personen op het hoogtepunt van hun romantische
beleving en door zijn sterke fantasie als alternatief voor de continue
verwoesting van de geest en het leven. Zijn vruchtbare verbeelding laat
tientallen beelden en verhalen op ons los. Hierin verankert Kawoosh zijn stelling
dal het impressionisme in haar moderne vorm blijft leven zolang er een
wisselwerking blijft bestaan tussen werkelijkheid en verbeelding. Hij versterkt
de dementen uit het populaire erfgoed en de Arabische decoratieve stijl door
de helderheid en kracht van zijn kleurgebruik.