HOUTEN BEELDEN
Beeldhouwster Rianne van Ginneken
Vanaf de jaren zeventig heeft Rianne van Ginneken zich toegelegd
op het bewerken van hout. Toevalligerwijs is het op haar pad gekomen. Het werken met hout beviel haar zo
goed dat ze tot de dag van vandaag trouw gebleven is aan het werken met dit materiaal
De presentatie van de beelden wil een zo'n breed mogelijke kijk
geven op de werkwijze van de beeldhouwster
Hout heeft zijn beperkingen, merkt de kunstenares
op. Je moet het doen met het stuk hout dat je onder handen krijgt. Werken met hamer en beitel, van buiten naar binnen,
net zo lang tot dat het beoogde resultaat er is. Soms zijn de stukjes materiaal zo klein
dat deze alleen met de hand bewerkt worden. Dan worden scherpe messen en soms, als het moet, een
chirurgenmes gebruikt. Af en toe wel monnikenwerk vindt de beeldhouwster. Dat heeft ze er
graag voor over. Ze wil mooie dingen maken en geen energie verspillen om zich te bewijzen, is haar conclusie.
Rianne
van Ginneken kiest uit een grote diversiteit van houtsoorten om haar beelden te
realiseren. Linden-, eiken-, peren-, kersen-, jeneverbes-, pruimen-, naald-, olijf-,
sandelhout enz. Zelfs een onbekend mooi stuk zwerfhout kan aantrekkelijk zijn. Ook brengen vrienden en
bekenden mooi en bijzondere stukken hout mee uit verre landen. Naar gelang van het soort hout wordt het beeld gelakt, geolied of
gekleurd. Het liefste laat Rianne het hout in de natuurlijke staat en ongelakt. Combinaties van verschillende
materialen worden weinig
toegepast in haar beelden. Soms wordt gebruik gemaakt van versieringen en verf
om de uitstraling te versterken.
Mooi om te zien dat de beeldhouwster de
oorspronkelijke vorm van het stuk hout weet te transformeren naar een object met verschillende vormen. Bij sommige beelden roept het als het
ware verschillende identiteiten op, terwijl het één beeld is waar je naar kijkt. Dat geeft een apart zicht op de beeldvorm van de sculpturen.