Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



zaterdag 10 oktober 2015

Ruud van Empel Fotograaf

FOTOGRAAF RUUD VAN EMPEL 

Ruud van Empel is geboren in 1958 in Breda. Hij studeerde in de jaren zeventig aan de Academie voor Beeldende Kunst St. Joost te Breda. In de jaren tachtig maakte hij zelfstandig geproduceerde videotapes. Eind jaren tachtig verhuisde hij naar Amsterdam waar hij zich verder ontwikkelde als beeldend kunstenaar. Zijn eerste fotoseries waren The Office (1995-2001), Study for Women (1999-2002) en Study in Green
(2003).
Zijn eerste solo-expositie was in het Groninger Museum in 1999. Hij brak internationaal door met zijn serie World-Moon-Venus.


Technieken – het inhoudelijke eindresultaat is, anders dan bij het surrealisme, gericht op een natuurlijk werkelijkheidsgehalte. De kunstmatigheid van de werkwijze is wel zichtbaar, maar het uiteindelijke beeld is een overtuigende, zelfstandige realiteit. Het werk oogt daardoor niet grotesk of absurd, maar zou zich zo in de werkelijkheid kunnen voordoen. De fotografische beelden van Van Empel staan daarin op zichzelf. Ze doen zich niet ‘schilderachtig’ voor en zijn ontdaan van beladen ‘picturale’ associaties. Hij zet fotografie niet in als vervanger van schilderkunst, maar zet het medium in als een zelfstandige vorm van verbeelding. Het werk van Ruud van Empel bestaat bij de gratie van de camera waarmee hij zijn bouwmateriaal vastlegt.



Na ‘The Office’ volgt in de periode 2000-2002 de serie ‘Study for women’, een aantal vrouwenportretten die refereren aan een de kunststroming van het magisch realisme. Daarin kondigt zich de beeldtaal aan waarmee hij kort daarna wereldwijd erkenning zal vinden. De series ‘Study in Green’ uit 2003-2004, ‘Untitled’ uit 2004 en de sterk verwante series ‘World’, ‘Moon’ en ‘Venus’ die hij in 2005 begon, betekenen voor Van Empel een internationale doorbraak.

“Van Empels virtuositeit ligt in zijn vermogen het soort ideeën dat in de schilderkunst (historische verwijzingen, de kracht van een blik, kleurgebruik ) en cinema ( structuur met meervoudige beelden en de kracht van een vertelling) besloten ligt te combineren in fotografie, en dat grootschalig te doen.
Om zijn werk te doorgronden, moet je je afvragen: Is het wetenschap of kunst? Is het echt of verzonnen? Is het onschuld of ontaarding?”

                                              

Met name de serie ‘World’ waarin het thema onschuld aan de orde wordt gesteld, maakt veel indruk. Ze zijn geïnspireerd op de jeugdfoto’s van zijn vader. In paradijselijke situaties van ongerepte, onbestaande natuurscènes laat Van Empel keurig geklede, zwarte jongens en meisjes figureren. Tot op de dag van vandaag bestaat hiervoor wereldwijd grote belangstelling en waardering. 








           












Die doorbraak in Amerika
leidde ook in Nederland tot museale aandacht en aankopen. Hij had solotentoonstellingen in Museum Het Valkhof in Nijmegen, het Groninger Museum en het NoordBrabants Museum in ’s-Hertogenbosch.

Sinds de internationale erkenning voor zijn werk Ruud van Empel de status heeft gegeven van een kunstenaar met een zelfstandige,  onafhankelijk beeldtaal, heeft hij zijn oeuvre gestaag uitgebreid met onder meer de series ‘Theatre’ uit 2010-2013 en eerder al ‘Souvenir’ waarin hij een pregnant beeld geeft van zijn jeugd in Breda.

Postersquare is de Art Gallery van Muset