DAN FLAVIN Amerikaanse Object-Kunstenaar - Geboren
01.04.1933 te New York. Gestorven: 29.11.1996
Riverhead (N.Y.)
1953 - Opleiding als meteoroloog bij de Amerikaanse luchtmacht. Flavin dient
als meteoroloog in de Koreaanse Oorlog. In 1956 begon Dan Flavin aan een studie aan de School for Social Research
in New York. Ook volgde hij een kunsthistorische opleiding aan de
Columbia Universiteit (1957-1959). Als kunstenaar was Dan Flavin dus grotendeels autodidact.
Flavins werk wordt
gekenmerkt door reeksvormige structuren, geometrische vormen en industriëel
materiaal.Flavin wordt bekend door
zijn lichtsculpturen. Constructies, die bestaan uit gloeilampen en tl-buizen. de kunstenaar zag de tl-buizen vooral als een handig en
goedkoop basismateriaal.
Dan Flavin's ontdekking van de tl-licht buis
als een artistiek element markeert de geboorte van de Minimal Art samen met de Amerikaanse pioniers Carl Andre, Donald
Judd en Sol Lewitt.
In 1961 toont een solotentoonstelling in de Judson
Gallery in New York een eerste overzicht van zijn vroege werken - assemblages
en aquarellen, voorloper van zijn latere
lichtkunstwerk.
Kort daarna volgen Flavins eerste
"Pictogrammen", objecten aan de randen verbonden met elektronische lampen. Hier
wordt al zijn bedoeling duidelijk de grenzen van het beeldveld uit te breiden
met de los de omringende ruimte te gebruiken voor licht. In 1963 ontstaat de
inmiddels legendarische "De Diagonaal van Personal Ecstasy (De Diagonaal
van mei 25,1963)", een commercieel verkrijgbare tl-buis die Flavin
geïnstalleert in een hoek van 45 ° op een muur van zijn atelier.
In het volgende decennium ontwikkelt Flavin
verschillende lichtkunst-series met als voorbeeld ruimtelijke waarnemingen:
Eckinstallationen, slagbomen en gangen. Veel
van deze werken zijn opgedragen aan beroemde personen. Eén van de bekendste en
meest uitgebreide werk, ontstaan in 1964, is ongetwijfeld het lichtkunstwerk
waarin de Russische constructivist Vladimir Tatlin een centrale rol speelt. Zijn
werk 'Monument voor V. Tatlin is een liefdevol-laconieke eerbetoon aan de
avant-garde kunstenaar die een concept in 1920 publiceerde van de nooit gebouwde,
beroemde 400 meter hoge Tatlin's Tower.
Flavin lost schijnbaar statische beperkte
ruimte en verandert vooraf bepaalde verhoudingen door een alledaags voorwerp,
een technisch neutraal element toe te passen. Zo opent hij voor de kijker een extra niveau
van de waarneming met de helderheid van de TL-buis : "Wat je ziet is
wat je krijgt"