FIDDLER ON THE ROOF t/m 30 december in het Delamar
Theater in Amsterdam
Thomas Acda over zijn rol: “Fiddler is een voorstelling over
een groot thema, gebracht met veel humor en een bepaalde lichtheid. Wanneer het
gaat om echt grote dilemma’s en groot verdriet, dan maak je je beste grappen,
dan maak je de mooiste liedjes.”
POSTER ART VOOR FIDDLER
ON THE ROOF
Op 22 september 1964
ging voorstelling Fiddler on the Roof
voor het eerst op Broadway in première. Daarna is productie vele malen
opgevoerd en in 1974 eveneens verfilmd. Anatevka (Fiddler on
the roof origineel Engelstalige naam), is een musical die voor het eerst werd
uitgevoerd op Broadway op 22 september 1964. Het verhaal is gebaseerd op de
Jiddische roman Tevye en zijn dochters uit 1894 van de Russisch-joodse
schrijver Sjolem Alejchem.
Iedere voorstelling
heeft een eigen poster, met eigen visie van opdrachtgever en designer
Kunstenaar Stasys
Eidrigevicius, 1991, Premiere Musical Opertka Wroclawska, Polen
Stasys Eidrigevicius is geboren in 1949 in
Mediniskial in Litouwen. Hij studeerde af aan het College of Fine Arts and
Crafts in Kaunas in 1968 en behaalde in 1973 het diploma bij de Vilnius Academy
of Fine Arts. Actief op de verschillende terreinen van de kunst als
kunstschilder, ontwerper van boekomslagen, het verzorgen van illustraties in
boeken en graficus. Sinds 1984 werkzaam als ontwerper van
affiches.
Greg Newbold legt uit hoe zijn affiche voor de
opvoering door het Pioneer Theatre Company tot stand kwam.
Hij
bekeek allereerst tientallen Fiddler-posterversies online. Hij kwam tot de
conclusie dat er bijna altijd violisten werden afgeschilderd, die in een
gevaarlijke houding op het dak zaten. Dat bracht hem er toe dat hij zich wilde
onderscheiden van de talloze versies die er waren. Drie ideeschetsen werden
bedacht en voorgesteld aan het theater.
1e ontwerp 2e ontwerp
Zijn
eerste ontwerp een tekening van het gezicht van Tevye. Het tweede beeld liet
het gezicht van de hoofdrolspeler meer op afstand zien, zodat hij de man meer
expressie en karakter kon geven. Dat was wel het favoriete idee van de
kunstenaar.
3e ontwerp definitieve ontwerp
De
derde schets beeldde de speler uit op de nok van het dak. Greg Newbold hoopte
dat de ideeën goed werden ontvangen. Niets was minder waar. De mening van het
eerste idee werd afgedaan als zijnde dat het gezicht te veel op een kerstman leek. De grafische productie van de 3e creatie vond men meer lijken op
een afbeelding voor een kindertheaterproductie. De Theatre Company wilde een
poster die voldeed aan de uitstraling van een volwaardige theaterproductie.
Echter, de ontwerper vond een nieuw idee. Tevye speelt in de voorstelling nooit echt de
viool, dus daarom hem dan niet uit te beelden als een vioolspeler. Zo kwam een
nieuw concept tot stand en het idee aangepast, waarmee de Pioneer Theatre Company zich goed bij
voelde.
Theaterseizoen 2015/2016 Salt Lake City (USA)
Greg Newbold werk als full
time zelfstandig kunstenaar sinds juli 1994. De bedrijfsnaam Bold Stokes
Illustration. Opleiding University of Hartford, master Fine Art en Brigham
Young University, Bachelor fine Arts. Werkte o.a. Simon &
Schuster, Random House, Heinz Foods, Harper Collins, Smuckers, Pilgrim’s Pride,
Kleenex, Boy’s Life Magazine and Sony Pictures. He has also illustrated several
children’s books, including The Touch of the Master’s Hand (Gold Leaf
Press, 1996) and companion books Winter
Lullaby and Spring Song (Gulliver Books/Harcourt 1998; 2001).
Greg Newbold legt uit hoe zijn affiche voor de
opvoering door het Pioneer Theatre Company tot stand kwam.
Hij
bekeek allereerst tientallen Fiddler-posterversies online. Hij kwam tot de
conclusie dat er bijna altijd violisten werden afgeschilderd, die in een
gevaarlijke houding op het dak zaten. Dat bracht hem er toe dat hij zich wilde
onderscheiden van de talloze versies die er waren. Drie ideeschetsen werden
bedacht en voorgesteld aan het theater.
1e ontwerp 2e ontwerp
Zijn
eerste ontwerp een tekening van het gezicht van Tevye. Het tweede beeld liet
het gezicht van de hoofdrolspeler meer op afstand zien, zodat hij de man meer
expressie en karakter kon geven. Dat was wel het favoriete idee van de
kunstenaar.
3e ontwerp definitieve ontwerp
De
derde schets beeldde de speler uit op de nok van het dak. Greg Newbold hoopte
dat de ideeën goed werden ontvangen. Niets was minder waar. De mening van het
eerste idee werd afgedaan als zijnde dat het gezicht te veel op een kerstman leek. De grafische productie van de 3e creatie vond men meer lijken op
een afbeelding voor een kindertheaterproductie. De Theatre Company wilde een
poster die voldeed aan de uitstraling van een volwaardige theaterproductie.
Echter, de ontwerper vond een nieuw idee. Tevye speelt in de voorstelling nooit echt de
viool, dus daarom hem dan niet uit te beelden als een vioolspeler. Zo kwam een
nieuw concept tot stand en het idee aangepast, waarmee de Pioneer Theatre Company zich goed bij
voelde.
Theaterseizoen 2015/2016 Salt Lake City (USA)
Greg Newbold werk als full
time zelfstandig kunstenaar sinds juli 1994. De bedrijfsnaam Bold Stokes
Illustration. Opleiding University of Hartford, master Fine Art en Brigham
Young University, Bachelor fine Arts. Werkte o.a. Simon &
Schuster, Random House, Heinz Foods, Harper Collins, Smuckers, Pilgrim’s Pride,
Kleenex, Boy’s Life Magazine and Sony Pictures. He has also illustrated several
children’s books, including The Touch of the Master’s Hand (Gold Leaf
Press, 1996) and companion books Winter
Lullaby and Spring Song (Gulliver Books/Harcourt 1998; 2001).