Over de techniek van de kunstenaar – het inhoudelijke eindresultaat is, anders dan bij het surrealisme, gericht op een natuurlijk werkelijkheidsgehalte. De kunstmatigheid van de werkwijze is wel zichtbaar, maar het uiteindelijke beeld is een overtuigende, zelfstandige realiteit. Het werk oogt daardoor niet grotesk of absurd, maar zou zich zo in de werkelijkheid kunnen voordoen. De fotografische beelden van Van Empel staan daarin op zichzelf. Ze doen zich niet ‘schilderachtig’ voor en zijn ontdaan van beladen ‘picturale’ associaties. Hij zet fotografie niet in als vervanger van schilderkunst, maar zet het medium in als een zelfstandige vorm van verbeelding. Het werk van Ruud van Empel bestaat bij de gratie van de camera waarmee hij zijn bouwmateriaal vastlegt.
Na ‘The Office’ volgt
in de periode 2000-2002 de serie ‘Study for women’, een aantal vrouwenportretten die refereren aan een de
kunststroming van het magisch realisme. Daarin kondigt zich de beeldtaal aan
waarmee hij kort daarna wereldwijd erkenning zal vinden. De series ‘Study in
Green’ uit 2003-2004, ‘Untitled’ uit 2004 en de sterk verwante series ‘World’,
‘Moon’ en ‘Venus’ die hij in 2005 begon, betekenen voor Van Empel een
internationale doorbraak.
“Van Empels virtuositeit ligt in zijn vermogen
het soort ideeën dat in de schilderkunst (historische verwijzingen, de kracht
van een blik, kleurgebruik) en cinema ( structuur met meervoudige beelden en de
kracht van een vertelling) besloten ligt te combineren in fotografie, en dat
grootschalig te doen. Om zijn werk te doorgronden, moet je je afvragen: Is het
wetenschap of kunst? Is het echt of verzonnen? Is het onschuld of ontaarding?”
World
Met name de serie
‘World’ waarin het thema onschuld aan de orde wordt gesteld, maakt veel indruk.
Ze zijn geïnspireerd op de jeugdfoto’s van zijn vader. In paradijselijke
situaties van ongerepte, onbestaande natuurscènes laat Van Empel keurig
geklede, zwarte jongens en meisjes figureren. Tot op de dag van vandaag bestaat
hiervoor wereldwijd grote belangstelling en waardering. Die doorbraak in
Amerika leidde ook in Nederland tot museale aandacht en aankopen. Hij had
solotentoonstellingen in Museum Het Valkhof in Nijmegen, het Groninger Museum
en het Noord-Brabants Museum in ’s-Hertogenbosch.
Souvenirs
Sinds de internationale
erkenning voor zijn werk Ruud van Empel de status heeft gegeven van een
kunstenaar met een zelfstandige, onafhankelijk beeldtaal, heeft hij zijn oeuvre
gestaag uitgebreid met onder meer de series ‘Theatre’ uit 2010-2013 en eerder
al ‘Souvenir’ waarin hij een pregnant beeld geeft van zijn jeugd in Breda.
Kaarten van Ruud van Empel Online bestellen