Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



zaterdag 24 november 2012

KUNST VAN DE WEEK (48) - Jan Lavies

Nederlandse reclametekenaar en ontwerper

De Nederlandse reclametekenaar en ontwerper Jan Lavies werd in 1902 geboren in Den Haag. Jan Lavies overleed in januari op 102-jarige leeftijd in zijn woonplaats Gorinchem. Lavies studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, maar trok zich voor zijn examen terug. In 1924 monsterde hij aan als bordenwasser op een schip naar New York.

Jan Lavies 1989

Reclametechnieken

In de Verenigde Staten zag Jan Lavies de laatste reclametechnieken en trok hij de conclusie, dat één duidelijk beeld meer indruk maakt dan een veelheid aan illustratieve elementen. In 1925 vestigde Lavies zich als freelancer in Nederlands-Indië. Hij werd verantwoordelijk voor een omslagontwerp voor het weekblad d'Oriënt. In Nederlands-Indië ontwierp Lavies onder meer tentoonstellingsstands, folders en ander reclamemateriaal. Zo ontwierp hij kofferetiketten voor hotels en advertenties en affiches voor firma's als General Motors, Daishin, en Sport in Beeld.

Omslag menukaart Holland-Amerika Lijn

Airbrush-techniek

In 1932 keerde Jan Lavies terug in Nederland. Als één van de eerste reclametekenaars in Nederland gebruikte Lavies de airbrush-techniek. Tot zijn belangrijkste opdrachtgevers behoorden de Jaarbeurs in Utrecht, de Wereldjamboree van 1937, de Holland-Amerika Lijn, Shell, Esso, Caballero.
 
Jan Lavies kan gezien worden al één van de belangrijkste reclametekenaar van Nederland in de 20ste eeuw
 
Veel van het werk van Lavies is te zien en te koop op ansichtkaarten. Bezoek hiervoor de Art Gallery van Muset www.postersquare.com