Nederlandse reclametekenaar en ontwerper
De Nederlandse
reclametekenaar en ontwerper Jan Lavies werd in 1902 geboren in Den Haag. Jan
Lavies overleed in januari op 102-jarige leeftijd in zijn woonplaats Gorinchem.
Lavies studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, maar trok
zich voor zijn examen terug. In 1924 monsterde hij aan als bordenwasser op een
schip naar New York.
Jan Lavies 1989
Reclametechnieken
In de Verenigde Staten
zag Jan Lavies de laatste reclametechnieken en trok hij de conclusie, dat één
duidelijk beeld meer indruk maakt dan een veelheid aan illustratieve elementen.
In 1925 vestigde Lavies zich als freelancer in Nederlands-Indië. Hij werd
verantwoordelijk voor een omslagontwerp voor het weekblad d'Oriënt. In
Nederlands-Indië ontwierp Lavies onder meer tentoonstellingsstands, folders en
ander reclamemateriaal. Zo ontwierp hij kofferetiketten voor hotels en
advertenties en affiches voor firma's als General Motors, Daishin, en Sport in
Beeld.
Omslag menukaart Holland-Amerika Lijn
Airbrush-techniek
In 1932 keerde Jan Lavies
terug in Nederland. Als één van de eerste reclametekenaars in Nederland
gebruikte Lavies de airbrush-techniek. Tot zijn belangrijkste opdrachtgevers
behoorden de Jaarbeurs in Utrecht, de Wereldjamboree van 1937, de
Holland-Amerika Lijn, Shell, Esso, Caballero.
Jan Lavies kan gezien worden al één van de
belangrijkste reclametekenaar van Nederland in de 20ste eeuw
Veel van het werk van Lavies is te zien en te koop op ansichtkaarten. Bezoek hiervoor de Art Gallery van Muset www.postersquare.com