12
werken van Woody van Amen
Woody van Amen (Eindhoven, 1936) trekt begin jaren zestig de aandacht met collages en assemblages die zijn samengesteld uit lampen, kunststof onderdelen en andere readymakers. Zijn werk is geïnspireerd op de Amerikaanse Pop Art, een stroming die hij enkele jaren eerder leert kennen tijdens een verblijf in New York. De kunstenaar geeft in speelse, poëtische combinaties een nieuwe boodschap mee aan alledaagse voorwerpen. Het kleurige en veelvormige werk biedt tevens een kritische en vaak ironische visie op de beeldcultuur van de moderne consumptiemaatschappij.
Woody van Amen (Eindhoven, 1936) trekt begin jaren zestig de aandacht met collages en assemblages die zijn samengesteld uit lampen, kunststof onderdelen en andere readymakers. Zijn werk is geïnspireerd op de Amerikaanse Pop Art, een stroming die hij enkele jaren eerder leert kennen tijdens een verblijf in New York. De kunstenaar geeft in speelse, poëtische combinaties een nieuwe boodschap mee aan alledaagse voorwerpen. Het kleurige en veelvormige werk biedt tevens een kritische en vaak ironische visie op de beeldcultuur van de moderne consumptiemaatschappij.
Kaleidoscoop
Van Amen laat zich niet beperken door traditie. Al snel zet hij onconventionele materialen in, zoals wol, hooi en ijs. Daarnaast verruimt hij zijn blik tijdens verschillende reizen naar Zwitserland en Zuidoost Azië. Onder invloed van de kennis en ervaringen die hij daar opdoet, vinden nieuwe vormen en objecten de weg naar zijn kunst. Ze worden samen met de oude elementen verwerkt tot betekenisvolle combinaties, waarin steeds nieuwe verbindingen worden gelegd. De open houding van de kunstenaar zorgt ervoor
dat zijn kunst zich continu ontwikkelt, terwijl zijn uitgangspunten dezelfde blijven
Het werk van Woody van Amen staat bol van tekens en symbolen. Vaak zijn dit eeuwenoude
symbolen als (dubbel)kruizen en swastikas, soms ook Christelijke heiligen of Boeddhafiguren.
Daarnaast voorziet de kunstenaar regelmatig bestaande vormen van een symbolische lading, zoals het
silhouet van Matterhorn of de omtrek van het eiland Bali. Deze tekens staan
respectievelijk voor het Westen en het Oosten, maar ook voor onbegrensde
mogelijkheden en ambitie.
Woody van Amen heeft een niet-aflatende interesse voor geometrische vormen en patronen, zoals spiralen of blokmotieven. Hij onderzoekt zowel hun betekenis als vormeigenschappen. Hij ontwikkelt zelfs nieuwe tekens, zoals de taxat, een
geometrische vorm die is opgebouwd uit dertien congruente kubussen. De taxat wordt tot symbool voor artistieke vrijheid en biedt de kunstenaar stof voor jaren.
Van Amen is één van de eerste Nederlandse kunstenaars die de vele mogelijkheden
van kunstlicht als medium in de beeldende kunst herkent en toepast. Hij
gebruikt licht als verwijzing naar reclame, als materiaal dat aandacht trekt,
de omgeving beïnvloedt en met aan- en uitknipperen van het licht beweging suggereert.
Bron tekst: Marjan Ruiter en Saskia van der Wiel
Mapje met 12 kunstkaarten is te koop. Op de achterzijde staat een toelichting over het afgebeelde kunstwerk op de voorzijde van de kaart.
Te bestellen via de Art Gallery van Muset:
http://www.postersquare.com/product_info.php?cPath=1618_2185&products_id=3752
Bron tekst: Marjan Ruiter en Saskia van der Wiel
Mapje met 12 kunstkaarten is te koop. Op de achterzijde staat een toelichting over het afgebeelde kunstwerk op de voorzijde van de kaart.
Te bestellen via de Art Gallery van Muset:
http://www.postersquare.com/product_info.php?cPath=1618_2185&products_id=3752