LATE
REMBRANDT – Rijksmuseum 12 februari – 17 mei 2015 Amsterdam
Her
Rijksmuseum presenteert voor het eerst een groots overzicht van het late werk
van Rembrandt van Rijn (vanaf ca. 1652) Meer dan 90 schilderijen, tekeningen en
prenten tonen Rembrandt op het hoogtepunt van zijn immens talent.
GEWAAGD,
INDIVIDUALISTISCH EN INTIEM
Rembrandts
latere leven werd getekend door tragische persoonlijke verliezen en financiële
tegenslagen. Toch produceerde hij toen
zijn beste werk. Hij experimenteerde met verf en licht en wist een ongekende
emotionele diepgang in zijn werk te brengen. Het leidde tot zijn meest gewaagde
individualistische en intieme werk.
De
Rembrandts zijn afkomstig uit vooraanstaande musea en particuliere collecties
wereldwijd.
Late
Rembrandt is georganiseerd in samenwerking met de National Gallery in Londen
Rembrandt Harmenszoon van
Rijn (Leiden, 15 juli 1606 of 1607 – Amsterdam, 4 oktober 1669) was een
Nederlands kunstschilder. Hij
wordt beschouwd als een van de belangrijkste Hollandse meesters van de 17e
eeuw. Rembrandt vervaardigde in totaal ongeveer driehonderd schilderijen,
driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen, met als bekendste werk De
Nachtwacht (1642).
Zijn
werk behoort tot de Barok en hij is zichtbaar beïnvloed door het Caravaggisme,
alhoewel hij nooit in Italië is geweest. Zijn opmerkelijke beheersing van het
spel met licht en donker, waarbij hij vaak scherpe contrasten (clair-obscur)
neerzette om zo de toeschouwer de voorstelling binnen te voeren, leidde tot
levendige scènes vol dramatiek.
Rembrandt
beschouwde zichzelf vooral als een historie- en portretschilder. Hij was een
zelfverzekerde man die in alle levensfasen door iedereen bewonderde
zelfportretten maakte. Zijn honderd geschilderde en twintig geëtste
zelfportretten geven een opmerkelijk scherp beeld van zijn uiterlijk en zijn
gevoelens. Hij beeldde zichzelf af als de apostel Paulus en zette zichzelf in
zijn zelfportret uit 1658 neer als een koning uit het Oosten.
Behalve
zijn vrouw Saskia van Uylenburgh, en zijn zoon Titus van Rijn zijn ook zijn
huishoudsters, vriendinnen Geertje Dircx en Hendrickje
Stoffels nadrukkelijk in zijn schilderijen aanwezig; zij hebben gefungeerd als
model voor bijbelse, mythologische of historische figuren.