HET ANDERE GEZICHT VAN IRAK - POORT VAN DE
LIEFDE
Bij wie Irak hoort dringt zich direct een beeld
op van geweld, oorlog, aanslagen, terrorisme.
We nemen nauwelijks de tijd te overdenken dat in Irak een ander dagelijks leven is. Een land waar mensen werken, trouwen, kinderen krijgen, op zoek zijn naar liefde en geluk, maar waar men ook wordt geconfronteerd met ziekte, verdriet, verlies van een geliefde. Het leven van alle dag.
We nemen nauwelijks de tijd te overdenken dat in Irak een ander dagelijks leven is. Een land waar mensen werken, trouwen, kinderen krijgen, op zoek zijn naar liefde en geluk, maar waar men ook wordt geconfronteerd met ziekte, verdriet, verlies van een geliefde. Het leven van alle dag.
Opmerkelijk is dat de Irakese kunstenaar Ayad
Al-Zobadi, ondanks de strijd die in zijn land woedt, zijn gevoelens van
liefde, blijheid, wensen, jaloezie, vruchtbaarheid met olieverf op canvas hier
aan uitdrukking weet te geven. Hij laat een ander gezicht van Irak zien.
Door middel van mooi kleurgebruik, symbolen, vormen en eigen schilderstijl geeft hij inzicht in zijn gevoelens. Zelf noemt de kunstenaar dit poorten. Hier uit is af te leiden dat Ayad Al-Zobady een diepe verbondenheid voelt voor zijn cultuur en land.
Door middel van mooi kleurgebruik, symbolen, vormen en eigen schilderstijl geeft hij inzicht in zijn gevoelens. Zelf noemt de kunstenaar dit poorten. Hier uit is af te leiden dat Ayad Al-Zobady een diepe verbondenheid voelt voor zijn cultuur en land.
Poort van Isthar Poort van verlof
Babylon,
een stad uit de oudheid (2500 v. Chr.), die zich in het huidige Irak 80 km. ten
zuiden van Bagdad bevindt. De naam Babylon is een verbastering uit het Grieks
en betekent “De poort van God”. Voor de kunstenaar liggen er paralellen van het
heden naar het verleden. De ziggurat, een oude tempeltoren, een gemeenschappelijk
terrein voor Soemaniërs, Babyloniërs en Assyriërs van het Oude Mesopotamië. We
kennen allemaal de geschiedenis van de Babylonische spraakverwarring. Voordien
werd er volgens het Bijbelboek Genesis één en dezelfde taal gesproken door de
bewoners op de aarde. God strafte de mens door elkaar niet meer te laten
verstaan. Er ontstond chaos. Men kon niet meer samenwerken en dat lijkt tot op
de dag van vandaag voort te duren.
Poort van Blijheid
De
kunstenaar heeft hierover zijn eigen visie. Ayad over zijn
inspiraties: “Wat je ziet in
mijn werk is een boodschap van vriendschap en liefde voor alle volkeren van de
wereld. Men kan mijn boodschap lezen door de poorten van de liefde die je kunt
zien in mijn werken. Elke poort is de ingang van het sentimentele en emotionele
aspect van de mens door de ogen
van de mens. Mijn ervaringen, o.a. als soldaat van 1981-1988 in de eerste
Golfoorlog tussen Iran en Irak, hebben mij geleerd dat ieder mens een broeder
is van een medemens. Door poëzie en muziek heb ik de liefde voor vrouwen en het
leven leren waarderen. De man is de spiegel van de vrouw.”
Huwelijksnacht
De
poorten naar de tempel zijn in het werk symbolische verwijzingen naar gevoelens
en alles dat de mens op zijn levenspad tegenkomt en in zijn
kunstuitingen wil de schilder daarin balans brengen. Ook zijn kleurgebruik
refereert aan de ziggurat die facings hadden van glas in erschillende
kleuren met waarschijnlijk astrologische betekenissen. De kleur blauw speelt een belangrijke
rol in zijn schilderijen. De piramide vorm inherent aan de architectonische
vorm van de tempeltoren zie je regelmatig als driehoek in zijn werk
terug komen.
Al de
ingrediënten zijn samengevoegd tot kunstwerken waar je langer naar moet kijken
om ze te bevatten. Het werkt dringt zich niet op. De kijker mag een
eigen interpretatie hebben. Het is een verfrissend zicht op een ander
Irak.
Wie
zich verdiept in deze eeuwenoude verhalen zal met nog meer waardering kunnen
genieten van de Arabische ornamenten die ogenschijnlijk speels, maar
toch ook strak geregisseerd op Ayad’s doeken stralen.
De eerste
tentoonstelling in Eindhoven in Nederland "Poort van de Liefde" was
een groot succes voor de Irakese kunstenaar. Veel van het werk is verkocht.
Bezoekers aan de expositie waren enthousiast en verrast door de
kleurrijke, vooral blauwe doeken. Het blauw gekozen naar de belangrijkste kleur
van de Isthar, God van liefde en oorlog tegelijkertijd. De stier staat
symbool voor de mannelijkheid, de vogels voor liefde en de vissen voor
vruchtbaarheid. De rode draad het thema liefde in de kunstwerken
laat zien dat Ayad Al-Zobadi moe is van de agressieve kant van de
mensheid. Zijn schilderijen tonen een bevlogenheid de mens bewust te maken
van de andere kant, de liefde voor het leven en de liefde voor de
mensheid.
Vruchtbaarheid Na de vruchtbaarheid
Ayard’s stijl is een combinatie tussen: realisme, symbolisme en expressionisme