Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



maandag 20 februari 2017

MONDRIAAN KUNST OP POSTKAART


De op 7 maart 1872 in Amersfoort geboren Pieter Cornelis Mondriaan overleed op 1 februari 1944 Manhatten, New York. Mondriaan was een Nederlandse kunstschilder en kunsttheoreticus, die op latere leeftijd in het buitenland woonde en werkte. Mondriaan wordt algemeen gezien als een pionier van de abstracte en non-figuratieve kunst. 
  
De ''jongen uit de provincie'' die tot ongenoegen van zijn vader —hoofd van christelijke scholen in Amersfoort en Winterswijk en fervent aanhanger van mr. G. Groen van Prinsterer, zij het toch een minder trouw kerkganger— al vroeg kunstenaar wilde worden. Piet kreeg de eerste lessen van zijn oom Frits, die als leerling van Willem Maris zelf geestdriftig was over de Haagse-Schoolschilders en hun gebruik van kleur en licht. In Winterswijk komt Piet jr.  via J. Braet van Uberfeldt in Doetinchem helemaal in aanraking met het werk van die stroming: zoals Théophile de Bock,
Joh. Bosboom, Barend Koekkoek, Jozef Israels, Breitner en Mauve.


De vroegste Mondriaans, zo rond 1892, stammen uit de Amsterdamse tijd, als Piet aan de academie studeert en in de kost ''ligt'' bij  boekhandelaar J. A. Wormser, een vriend van zijn vader. Piet wordt lid van de gereformeerde kerk in de hoofdstad. Hij schilderde een Landschap, een Stilleven met haringen en het grote halfronde schilderij voor de school van zijn vader in Winterswijk; de allegorie "Uw Woord is de Waarheid" met opengeslagen bijbel, zandloper, zeis, kruis,  lijdensbeker en anker der hoop. De symbolentaal herinnert aan de gedenkplaat die Piets vader twintig jaar eerder tekende: "Revolutie of Evangelie". Maar de jonge Piet zal dit genre niet trouw blijven.

                    

Instinctief voelde Mondriaan dat de schilderkunst een nieuwe wijze moest vinden om de schoonheid der natuur te verbeelden. ”Kunst moet men vergeten, maar Schoonheid moet verwerkelijkt worden" zijn woorden van de kunstenaar in 1938. In dat jaar verliet hij Parijs, waar hij lange tijd woonde, en vertrok naar Amerika. Mondriaan is dan al lang de man van het kubisme en de Stijl. De ontwikkeling van zijn stijl  is een geleidelijke geweest. Waar precies de breuk met kerk en geloof èn met figuratieve kunst begon, is niet zo concreet aan te wijzen.  Mondriaans "Trafalgar Square" uit 1939-43 behoort tot de laatste, bekendste, fase van Mondriaans werk: strakke lijnen, primaire kleuren, rechte vlakken.

      

Het jaar 2017 is uitgeroepen tot Mondriaanjaar. Het is dan 100 jaar geleden dat De Stijl in Leiden werd opgericht, de internationale kunstbeweging waarvan Mondriaan een van de bekendste exponenten was. De complete titel van het feestjaar is Jaar van Mondriaan tot Dutch Design - 100 jaar de Stijl. Het NBTC heeft samen met heel veel organisaties een jaarprogramma samengesteld waarin diverse aspecten van De Stijl en van hedendaags Dutch design getoond worden. Van Drachten tot Helmond en van Utrecht tot Amsterdam worden tentoonstellingen georganiseerd.


Het themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design werd officieel in maart 2016 gelanceerd op ITB in Berlijn, de internationale toerisme beurs. Het thema is gekozen vanwege het feit dat het honderd jaar geleden is dat Van Doesburg De Stijl oprichtte. De vernieuwingsdrang van De Stijl heeft een eigentijdse voortzetting gekregen onder de noemer Dutch Design. Voor de kunst- en designliefhebber zijn er in het themajaar diverse tentoonstellingen te bezoeken die met De Stijl en de daarop geïnspireerde kunstenaars te maken hebben


Mondriaans ideeën over een abstracte kunst vinden aansluiting bij die van Theo van Doesburg, die in 1917 het tijdschrift De Stijl opricht. Hierin komen kunstenaars architecten en schrijvers aan het woord die zoeken naar een nieuwe, abstracte beeldtaal. Mondriaan wil een universele stijl ontwikkelen. Hij streeft dit na door te werken met de elementen van de schildertaal zelf, zoals lijn, vorm, kleur en ritme. Deze elementen worden steeds meer tot hun essentie teruggebracht. In het begin van de jaren twintig hanteert Mondriaan uitsluitend nog de rechte lijn, horizontaal of verticaal, en de rechte hoek als vormbepalende elementen. Zijn kleurgebruik beperkt hij tot de primaire kleuren rood, geel en blauw en de niet-kleuren zwart, wit en grijs. Met deze inzichtelijke, universele beeldtaal, die hij aanduidt met de termen

'de nieuwe beelding' of het 'neoplasticisme', bouwt hij evenwichtige, harmonische composities.


Bron: Van Abbemuseum