Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



vrijdag 9 februari 2018

CUBAANSE POSTER


Cubaanse poster hebben een speciale plaats in de geschiedenis van grafisch ontwerpen dankzij zijn unieke stijl en sterke, expressieve taal. Cubaanse posters uit de jaren 60 en 70 hebben ook veel gemeen met de ontwerpen uit de Poolse Poster School.
Mr. Luigino Bardellotto, de directeur van Centro Studi Cartel Cubano / Bardellotto, bezit één van de grootste Cubaanse postercollecties ter wereld, die zeer zeldzame, moeilijk te verkrijgen exemplaren bevat.

Ñiko Antonio Pérez González – Nos Amamos Tanto, 1977
De Bardellotto-collectie bestaat uit ongeveer 2000 stukken die allemaal dateren uit 1959, het jaar dat de triomf van de Cubaanse revolutie markeert.
In die 2000 stukken zijn 1500 posters onderverdeeld in:
- Circa 800 culturele posters (films, theater, etc.)
- Ongeveer 700 propagandaposters (politieke propaganda en / of solidariteit met andere landen)
- Meer dan 300 filmschetsen en bijna 200 voorbereidende lay-outs voor zeefdruk van een filmposter

Hoe verhouden de Cubaanse posters zich in deze periode aan de politieke situatie van het Cuba van toen?

De meeste posters zijn geconcentreerd tussen het midden van de jaren zestig en eind jaren zeventig, die 'el periodo de oro de la grafica cubana' (gouden jaar van grafische afbeeldingen) worden genoemd. Na de gewapende revolutie kent Cuba ook de grafische revolutie. Voor 1959 werd alles op het Caribische eiland geproduceerd en behoorden aan de grafische ontwerpstudio’s toe. De tendenzen en invloed van cultuur en stijl van Noord-Amerikaanse  posterontwerpen werden gevolgd.

Alfredo Rostgaard – ICAIC Decimo Aniversario, 1969; Eduardo Muñoz Bachs – Por primera vez, 1968; Julio Eloy Mesa – Jornada ideologica ché y camillo, 1972
Na in de vroege jaren 60 te hebben gezocht naar grafische innovatie (dit ook vanwege een gebrek aan grafische afbeeldingen op school), werd in het midden van de jaren zestig een nieuwe manier van communicatie gevonden van de Cubaanse posters die de creaties uniek maakten in de wereld.
Meest belangrijk waren de filmposters van de ICAIC (Cubaans Instituut voor Cinematografische Kunst en Industrie) die zijn gemaakt met zeefdruktechniekproducten. Tegen het midden van de jaren 60 kwamen de posters van OSPAAAL (Organisatie van Solidariteit met de Volkeren van Azië, Afrika en Latijns-Amerika), die met behulp van grafische weergave de sociale en politieke situatie in die tijd op die drie continenten beschreven.

Aldo Almador – Las naves se hunden en el puerto, 1968; Eduardo Marín, Vladimir Llaguno – 4ta muestra de cine y video de la A.H.S, 1990; Eduardo Muñoz Bachs – cine movil ICAIC, 1969

Cubaanse posters hebben veel stilistische overeenkomsten met werken van de  Poolse Poster School.  De oorzaak is te vinden dat 1962 begint Cuba deel uit te maken van het socialistische blok. Veel jonge ontwerpers uit Cuba gaan studeren in verschillende landen van het socialistische blok en vice versa, eveneens in Polen.  Hector Villaverde (die momenteel in Havana woont) kreeg zijn opleiding drie jaar begin 1960 aan de Poolse Posterschool en zijn leraar was de grote meester Henryk Tomaszewski ...


HASTA LA VICTORIA SIEMPRE
Ontwerper Antonio Perez Niko gewijd aan Che Guevara

Ñiko Antonio Pérez González – Hasta la victoria siempre, 1968

Poster is gepubliceerd in 1968 en gerealiseerd in oktober 1967 naar aanleiding van het nieuws van de dood van Che Guevara. De poster is ontworpen met een nieuwe techniek die op dat moment gangbaar was in Cuba. Hij werkte met een hoog contrast met de beroemde foto van Alberto Korda en nam de laatste film Kodaklith mee, alles op een oranje achtergrond. De poster werd afgekeurd. Het duurde tot januari 1968 voordat het ontwerp gepubliceerd mocht worden.  Dit was te danken aan de inzet en aandrang van de directeur van het Departement van Propaganda María Angélica Álvarez.  Dankzij de rijke, sterke kleuren van de poster met de twee kleuren zwart en rood-oranje vonden de verantwoordelijke propagandisten dat het criterium  de affiche te publiceren.
Het is zeer gerapporteerd en representatief voor Cubaanse afbeeldingen. De eerste versie was een offset-afdruk (in zeer slechte kwaliteit). Pas later werd de zeefdruktechniek gebruikt om het af te drukken.

Bron: Retroavangarda, Anna Klos

DUCKOMENTA
OVERAL ZIJN EENDEN

Donald Duck and Family in Art -Duckomenta. Komische Karakters in de nagelaten werken van bekende kunstenaars.



Sinds de jaren zestig is de Duitse cultuurfilosoof professor Dr. Eckhardt Bauer een verwoed verzamelaar van alles wat met Donald Duck heeft te maken. Bauer ziet Donald Duck als een intrigerend symbool van de
Amerikaanse massacommunicatie. Hier is de inspiratiebron van het initiatief dat Bauer samen met een groep studenten van de Kunstacademie uit Braunschweig nam en het Collectief InterDuck oprichtten in de jaren tachtig.
De poster van Che Guevara door het Collectief Interduck op hun manier vormgegeven.