Cubaanse
poster hebben een speciale plaats in de geschiedenis van grafisch ontwerpen
dankzij zijn unieke stijl en sterke, expressieve taal. Cubaanse posters uit de
jaren 60 en 70 hebben ook veel gemeen met de ontwerpen uit de Poolse Poster
School.
Mr.
Luigino Bardellotto, de directeur van Centro Studi Cartel Cubano / Bardellotto,
bezit één van de grootste Cubaanse postercollecties ter wereld, die zeer
zeldzame, moeilijk te verkrijgen exemplaren bevat.
In
die 2000 stukken zijn 1500 posters onderverdeeld in:
- Circa 800 culturele
posters (films, theater, etc.)
-
Ongeveer 700 propagandaposters (politieke propaganda en / of solidariteit met
andere landen)
-
Meer dan 300 filmschetsen en bijna 200 voorbereidende lay-outs voor zeefdruk
van een filmposter
Hoe verhouden de Cubaanse posters zich in deze
periode aan de politieke situatie van het Cuba van toen?
De
meeste posters zijn geconcentreerd tussen het midden van de jaren zestig en
eind jaren zeventig, die 'el periodo de oro de la grafica cubana' (gouden jaar
van grafische afbeeldingen) worden genoemd. Na de gewapende revolutie kent Cuba
ook de grafische revolutie. Voor 1959 werd alles op het Caribische eiland
geproduceerd en behoorden aan de grafische ontwerpstudio’s toe. De tendenzen en
invloed van cultuur en stijl van Noord-Amerikaanse posterontwerpen werden gevolgd.
Alfredo Rostgaard – ICAIC Decimo Aniversario, 1969; Eduardo Muñoz Bachs –
Por primera vez, 1968; Julio Eloy Mesa – Jornada ideologica ché y camillo, 1972
Na
in de vroege jaren 60 te hebben gezocht naar grafische innovatie (dit ook
vanwege een gebrek aan grafische afbeeldingen op school), werd in het midden van de jaren zestig een
nieuwe manier van communicatie gevonden van de Cubaanse posters die de creaties
uniek maakten in de wereld.
Meest belangrijk waren de filmposters van de
ICAIC (Cubaans Instituut voor Cinematografische Kunst en Industrie) die zijn
gemaakt met zeefdruktechniekproducten. Tegen het midden van de jaren 60 kwamen
de posters van OSPAAAL (Organisatie van Solidariteit met de Volkeren van Azië,
Afrika en Latijns-Amerika), die met behulp van grafische weergave de sociale en
politieke situatie in die tijd op die drie continenten beschreven.
Aldo Almador – Las
naves se hunden en el puerto, 1968; Eduardo Marín, Vladimir Llaguno – 4ta
muestra de cine y video de la A.H.S, 1990; Eduardo Muñoz Bachs – cine movil
ICAIC, 1969
Cubaanse
posters hebben veel stilistische overeenkomsten met werken van de Poolse Poster School. De oorzaak is te vinden dat 1962 begint Cuba
deel uit te maken van het socialistische blok. Veel jonge ontwerpers uit Cuba
gaan studeren in verschillende landen van het socialistische blok en vice
versa, eveneens in Polen. Hector
Villaverde (die momenteel in Havana woont) kreeg zijn opleiding drie jaar begin
1960 aan de Poolse Posterschool en zijn leraar was de grote meester Henryk
Tomaszewski ...
HASTA LA
VICTORIA SIEMPRE
Ontwerper Antonio Perez Niko gewijd aan Che Guevara
Ontwerper Antonio Perez Niko gewijd aan Che Guevara
Poster
is gepubliceerd in 1968 en gerealiseerd in oktober 1967 naar aanleiding van het
nieuws van de dood van Che Guevara. De poster is ontworpen met een nieuwe
techniek die op dat moment gangbaar was in Cuba. Hij werkte met een hoog
contrast met de beroemde foto van Alberto Korda en nam de laatste film
Kodaklith mee, alles op een oranje achtergrond. De poster werd afgekeurd. Het
duurde tot januari 1968 voordat het ontwerp gepubliceerd mocht worden. Dit was te danken aan de inzet en aandrang
van de directeur van het Departement van Propaganda María Angélica
Álvarez. Dankzij de rijke, sterke
kleuren van de poster met de twee kleuren zwart en rood-oranje vonden de
verantwoordelijke propagandisten dat het
criterium de affiche te publiceren.
Het is zeer gerapporteerd en representatief voor Cubaanse
afbeeldingen. De eerste versie was een offset-afdruk (in zeer slechte
kwaliteit). Pas later werd de zeefdruktechniek gebruikt om het af te drukken.
Bron: Retroavangarda, Anna Klos
DUCKOMENTA
OVERAL ZIJN EENDEN
Donald Duck and Family in Art -Duckomenta. Komische Karakters in de nagelaten werken van bekende kunstenaars.
Donald Duck and Family in Art -Duckomenta. Komische Karakters in de nagelaten werken van bekende kunstenaars.
Sinds de jaren zestig is de Duitse cultuurfilosoof professor Dr. Eckhardt Bauer een verwoed verzamelaar van alles wat met Donald Duck heeft te maken. Bauer ziet Donald Duck als een intrigerend symbool van de
Amerikaanse massacommunicatie. Hier is de inspiratiebron van het initiatief dat Bauer samen met een groep studenten van de Kunstacademie uit Braunschweig nam en het Collectief InterDuck oprichtten in de jaren tachtig.
De poster van
Che Guevara door het Collectief Interduck op hun manier vormgegeven.