Welkom Bezoeker

Muset wil door haar activiteiten kinderen en volwassenen interesseren voor de verschillende kunstdisciplines en de diverse facetten. Door het plaatsen van deze weblog wil Muset de aandacht vestigen op Kunst & Cultuur in de breedste zin van het woord. De informatie kan gaan over bekende en minder bekende kunstenaars, afficheontwerpers, design, poëzie, schrijvers. Kunst op postkaart, posters, tweedehands boeken beeldende kunst en originele kunst is te vinden in de Art Gallery van Muset www.postersquare.com

Meer aandacht voor kunstenaars, illustrators, designers brengt De Kaartenkoerier. Kunst op de Postkaart is een belangrijke insteek om op eenvoudige wijze kunst te promoten.


KUNST GEEFT NIET ZICHTBAAR WEER, MAAR MAAKT ZICHTBAAR (Paul Klee)



zaterdag 17 maart 2018

RENOIR FRANSE IMPRESSIONISTISCHE KUNSTSCHILDER


Frans kunstschilder en Beeldhouwer, geboren Limoges 25 februari 1841, gestorven Cagnes 3 december 1919.


Pierre-Auguste Renoir was een impressionistische schilder wiens oog voor schoonheid hem tot een van de populairste beoefenaars van de beweging maakte. Hij is vooral bekend om zijn schilderijen van de bruisende Parijse moderniteit en vrije tijd in de laatste drie decennia van de negentiende eeuw. Hoewel gevierd als een colorist met een scherp oog voor het vastleggen van de beweging van licht en schaduw, begon Renoir met het verkennen van de Renaissance-schilderkunst in het midden van zijn carrière, waardoor hij meer lijn en compositie in zijn volwassen werken integreerde en enkele van zijn tijdperken creëerde in de meest tijdloze doeken.

Van 1854-1858 op dertienjarige leeftijd volgde hij een opleiding als porseleinschilder in een porseleinfabriek in Parijs, met het schilderen van bloemen op serviesgoed, later beschilderde hij ook waaiers en kamerschermen. Samen met Monet kwam hij vanaf 1861 als leerling terecht in de studio van Charles Gleyre (1808-1874) in Parijs. Van april 1862-64 studeert Renoir tegelijkertijd aan de Ecole des Beaux Arts.



Renoir werkte samen met Claude Monet en was essentieel in de ontwikkeling van de impressionistische stijl in de late jaren 1860, maar er is een onmiskenbaar menselijk element in zijn werk dat hem onderscheidt. Renoir had een briljant oog voor zowel intieme huiselijkheid als de mode van de dag. Zijn beelden van familierelaties en goedgeklede Parijse plezierzoekers creëerden een brug van de meer experimentele doelstellingen van het impressionisme naar een modern kunstpubliek uit de middenklasse.
Renoir was de eerste impressionist die de potentiële beperkingen van een kunst waarnam die voornamelijk was gebaseerd op optische sensatie en lichteffecten. Hoewel zijn ontdekkingen op dit gebied altijd een integraal onderdeel van zijn kunst zouden blijven, bevestigde hij de noodzaak van compositie en onderliggende structuur in de moderne schilderkunst, waarbij hij in zijn volwassen werk een gestructureerde, monumentale stijl tot stand bracht die de sterke punten van de kunst uit de Hoge Renaissance erkende.

















     



Het voorbeeld van Renoir werd onmisbaar voor de grote Franse bewegingen van het hoge modernisme: het fauvisme en het kubisme. Net als Renoir concentreerden de voorlopers van deze stijlen zich op kwesties als kleur, compositie en diepte in plaats van snelle schetsen van individuele momenten. Zijn gecomponeerde, levendige schilderijen creëerden een vitale brug van vroegere coloristen als Raphael, Peter Paul Rubens, Jean-Antoine Watteau en Eugène Delacroix tot de twintigste-eeuwse reuzen Henri Matisse en Pablo Picasso.

Renoir heeft een enorme productie in zijn 78-jarig leven tot stand gebracht: meer dan zesduizend schilderijen staan op zijn naam!

KAARTENWINKEL & POSTERS