Frans kunstschilder
en Beeldhouwer, geboren Limoges 25
februari 1841, gestorven Cagnes 3 december 1919.
Pierre-Auguste
Renoir was een impressionistische schilder wiens oog voor schoonheid hem tot
een van de populairste beoefenaars van de beweging maakte. Hij is vooral bekend
om zijn schilderijen van de bruisende Parijse moderniteit en vrije tijd in de
laatste drie decennia van de negentiende eeuw. Hoewel gevierd als een colorist
met een scherp oog voor het vastleggen van de beweging van licht en schaduw,
begon Renoir met het verkennen van de Renaissance-schilderkunst in het midden
van zijn carrière, waardoor hij meer lijn en compositie in zijn volwassen
werken integreerde en enkele van zijn tijdperken creëerde in de meest tijdloze
doeken.
Van 1854-1858 op dertienjarige leeftijd
volgde hij een opleiding als porseleinschilder in een porseleinfabriek in Parijs, met
het schilderen van bloemen op serviesgoed, later beschilderde
hij ook waaiers en kamerschermen. Samen met Monet kwam hij vanaf 1861 als leerling terecht in de studio van Charles Gleyre (1808-1874)
in Parijs.
Van april 1862-64 studeert Renoir tegelijkertijd
aan de Ecole des Beaux Arts.
Renoir
werkte samen met Claude Monet en was essentieel in de ontwikkeling van de
impressionistische stijl in de late jaren 1860, maar er is een onmiskenbaar
menselijk element in zijn werk dat hem onderscheidt. Renoir had een briljant
oog voor zowel intieme huiselijkheid als de mode van de dag. Zijn beelden van familierelaties
en goedgeklede Parijse plezierzoekers creëerden een brug van de meer
experimentele doelstellingen van het impressionisme naar een modern
kunstpubliek uit de middenklasse.
Renoir
was de eerste impressionist die de potentiële beperkingen van een kunst waarnam
die voornamelijk was gebaseerd op optische sensatie en lichteffecten. Hoewel
zijn ontdekkingen op dit gebied altijd een integraal onderdeel van zijn kunst
zouden blijven, bevestigde hij de noodzaak van compositie en onderliggende
structuur in de moderne schilderkunst, waarbij hij in zijn volwassen werk een
gestructureerde, monumentale stijl tot stand bracht die de sterke punten van de
kunst uit de Hoge Renaissance erkende.
Het voorbeeld van Renoir werd onmisbaar voor de grote Franse bewegingen van het hoge modernisme: het fauvisme en het kubisme. Net als Renoir concentreerden de voorlopers van deze stijlen zich op kwesties als kleur, compositie en diepte in plaats van snelle schetsen van individuele momenten. Zijn gecomponeerde, levendige schilderijen creëerden een vitale brug van vroegere coloristen als Raphael, Peter Paul Rubens, Jean-Antoine Watteau en Eugène Delacroix tot de twintigste-eeuwse reuzen Henri Matisse en Pablo Picasso.
Renoir heeft een enorme productie
in zijn 78-jarig leven tot stand gebracht: meer dan zesduizend schilderijen
staan op zijn naam!
KAARTENWINKEL & POSTERS