Andrzej Klimowski - Designer, illustrator. Geboren
in 1949 in het Verenigd Koningkrijk (UK)
In 1949 geboren van Poolse ouders in Londen, werd Klimowski opgeleid aan de Saint Martin's School of Art voor studeren aan de Academie voor Schone Kunsten en professioneel werken in Warschau. Zijn nalatenschap van de Oost-Europese invloeden zit diep geworteld in Klimowski’s werk.
In 1949 geboren van Poolse ouders in Londen, werd Klimowski opgeleid aan de Saint Martin's School of Art voor studeren aan de Academie voor Schone Kunsten en professioneel werken in Warschau. Zijn nalatenschap van de Oost-Europese invloeden zit diep geworteld in Klimowski’s werk.
Boze Geesten
Vanaf de late jaren 1970 tot op heden ontwerpt Klimkowski posters en boekomslagen en illustraties, TV afbeeldingen en animatie met duidelijke invloeden van de 'Pools School' op zijn ontwerpen. Het surrealisme, de Dada en expressionisme zijn deels een inspiratiebron voor het werk van Klimowski, maar hij heeft een herkenbare eigen persoonlijke stijl met een combinatie van fantasie, angst, ambiguïteit en erotiek, die zich steeds verder ontwikkelden en interesse opwekken voor zijn werken.
Andrzej Klimowski's professionele activiteit als
illustrator en grafisch kunstenaar is altijd gericht geweest op persoonlijke experimentele inzet op zijn werk
in fotografie, schilderkunst en grafiek.
In zijn vroege carrière beïnvloedde werk in de
fotografische doka en in zeefdruk zijn benadering van fotomontage en collages,
die hij verder ontwikkelde in boekomslagen, poster- en platenhoezen, evenals in
pers- en tijdschriftillustraties. Het leidde ook tot experimentele films en
bewegende graphics (filmtitels) voor tv. Zijn belangrijkste klanten zijn altijd
in de culturele sector geweest (theaters, filmdistributeurs, tv,
boekenuitgevers, de nationale pers en de muziekindustrie). Onderwerp is
literair geweest.
Meer recent heeft hij zich gericht op het vertellen
van verhalen. Faber & Faber, voor wie hij in de loop van de jaren vele
covers ontwierp in samenwerking met Pentagram Design, begonnen zijn eigen
boeken te publiceren (The Depository, 1994, The Secret, 2002 en Horace Dorlan,
2007). Paradoxaal genoeg is de digitale technologie snel aan het groeien, zijn
productiemethoden hebben vereenvoudiging ondergaan die op de verbeelding en het
understatement berust.
Hij is op tekenen overgegaan met inkt en heeft
linoleesprints gemaakt. De eerste boeken waren volledig gebaseerd op foto's,
terwijl de laatste boeken tekst en beeld combineerden, wat de psychische
toestand van de hoofdpersoon weerspiegelt. Hij heeft ook samengewerkt met
Danusia Schejbal om moderne klassiekers aan te passen in een grafische
romanvorm (De meester en Margarita van Michail Boelgakov en Dr. Jekyll en de
heer Hyde van Robert Louis Stevenson), beide uitgegeven door SelfMade Hero en
vertaald in vele talen.
Zijn interesse in film
blijft zijn verhalende werken beïnvloeden. In 2006 regisseerde hij een korte
film, The Sphinx, waarin animatie en live-actietechnieken werden
gecombineerd. De Irish Film Board, die ook een film
produceerde op basis van zijn eerste boek The Depository, financierde de film.
Tussen 1987 en 2009 werkte hij als externe
examinator voor Gwent College of Art in Newport, BA Illustratie; John Moores
University in Liverpool, BA Animation; Brighton University, BA Illustratie;
Canterbury College of Art (KIAD), BA Printmaking; ESAG (Ecole Supérieure d'Arts
Graphiques) in Parijs, diploma in Art & Design; Glasgow School of Art, BA
Illustratie; Falmouth School of Art, MA Illustratie - auteurspraktijk; Dundee
University (Duncan of Jordanstone College of Art), BA Illustratie; Academie
voor Schone Kunsten in Warschau, PhD. Met zijn aparte, grafische stijl trekt de illustrator Klimowski in het creëren van krachtige en
provocerende beelden gedurende meerdere decennia de aandacht.
POSTER ART POLEN INTERNATIONAAL
Online Poster- en Kaartenwinkel Postersquare
Art Gallery van Muset
Art Gallery van Muset