Cornelis
Jetses ( 23 juni 1873, Groningen – 9 juni 1955, Wassenaar) was een Nederlands
illustrator. Jetses werd vooral bekend door zijn gedetailleerde illustraties in
schoolboeken, schoolplaten en historische prenten. Hij werkte tevens als
boekbandontwerper.
De
tekenaar groeide op in een armoedig steegje in Groningen. Zijn tekenaanleg werd
al vroeg ontdekt. Op de Lagere School mocht hij kaarten voor de
aardrijkskundeles tekenen, die aan de muur werden gehangen. Via enkele heren
die een fondsje beheerden, kon Jetses
een avondopleiding in tekenkunst en opleiding lithografie aan de Akademie
Minerva in Groningen volgen. Hij verhuisde in 1894 naar Bremen, waar hij een
opleiding aan de Kunstgewerbeschule voltooide.
Een jaar later trad hij in dienst bij de historieschilder Arthur Fitger (Horn). Tijdens dit dienstverband werkte Jetses mee aan de uitvoering van muur- en plafondschilderingen, zoals in het Hamburger Rathaus, de Bremer Concertzaal en het Schloss Oldenburg. Op advies van Fitgers volgde Jetses twee jaar colleges aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.
Een jaar later trad hij in dienst bij de historieschilder Arthur Fitger (Horn). Tijdens dit dienstverband werkte Jetses mee aan de uitvoering van muur- en plafondschilderingen, zoals in het Hamburger Rathaus, de Bremer Concertzaal en het Schloss Oldenburg. Op advies van Fitgers volgde Jetses twee jaar colleges aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.
In
1901 kreeg hij zijn eerste opdracht van de Uitgeverij J.B. Wolters. Voor deze opdrachtgever
heeft de illustrator Jetses meer dan 50 jaar schoolboeken en ander
onderwijsmateriaal geïllustreerd. Het bekendste hiervan zijn het boek van ‘Ot
en Sien’ en de ‘leesplank’ (aap, noot, mies). Veel van de door hem getekende
historische wandplaten en platen voor het zaakonderwijs waren vroeger in elke
school voor Lager Onderwijs te vinden. Jetses verdiepte zich altijd terdege in
de afgebeelde zaken, en ging deze liefst eerst zelf bekijken.
Behalve
het schilderen van historische taferelen in en op gebouwen, deed Jetses werk in
andere richtingen. Voor een catalogus van de Meubelfabriek Nederland had hij
kamerinterieurs getekend.
In
tal van boeken zoals Afke's Tiental van
Nienke van Hichtum (Troelstra's eerste vrouw), Dik Trom het Groot Vertelboek,
het Oude en het Nieuwe Testament van Anne de Vries zijn de illustraties
van Jestses te vinden..
Het knappe van Jetses is dat hij al die bezigheden in één beeld weet te vatten, zonder dat het onmogelijke ervan meteen stoort’
(Bron
Volkskrant 2009) Jetses’ stijl verraadt zijn achtergrond als lithograaf.
Hij gebruikt heldere kleuren en een klare lijn, als was hij een striptekenaar.
Alles wordt scherp verbeeld, om te bewerkstelligen dat geen detail voor de
schoolkinderen verloren gaat. En hij slaagt erin dat levendiger en met een
fraaiere compositie te doen dan veel van zijn tijdgenoten. Het moet de reden
zijn waarom we juist Jetses nog kennen.
Bijzonder aan Jetses is dat hij, hoewel een
zeer kundig tekenaar, zich nooit met eigen ‘vrij’ werk heeft beziggehouden.
Alles tekende hij in opdracht. Hij exposeerde niet met schilderijen of
tekeningen. Alle kunstzinnige stormen van de eerste helft van de twintigste
eeuw gingen aan hem voorbij.
Pim en Mien, Voorloper van Ot en Sien
#Kaartenwinkel en Poster Art Gallery van Muset
Kunst-, Thema-, Nostalgie-, Affichekaarten, Tweedehands boeken
Kunst-, Thema-, Nostalgie-, Affichekaarten, Tweedehands boeken